Iværksætteri fra Aarhus Universitet skaber milliardomsætning og tusinder af danske jobs

Ny undersøgelse sætter fokus på Aarhus Universitets bidrag til samfundet gennem entreprenante forskere og studerende. Den viser, at iværksættervirksomheder fra universitetet skaber milliarder i omsætning, tusinder af arbejdspladser og vokser hurtigere end resten af landets iværksættere.

For at lette vejen fra viden og idé til virksomhed har Aarhus Universitet de seneste år satset på at skabe stærke entreprenante miljøer spredt ud over sine campusområder. Foto: AU

Iværksætterånden stortrives på gangene ved Aarhus Universitet.

Det er budskabet i en ny undersøgelse fra analysevirksomheden IRIS Group, der har kortlagt iværksætteri blandt universitetets studerende, dimittender og forskere.

Her har iværksættere fra Aarhus Universitet skabt næsten 2000 virksomheder i perioden fra 2008 til 2019. Derudover ansætter de entreprenante akademikere flere medarbejdere og skaber en højere omsætning over tid end landets øvrige iværksættere, fastslår undersøgelsen.

De nye tal kommer i en tid, hvor Aarhus Universitet har et stærkt fokus på at skubbe til iværksætterlysten blandt sine forskere og studerende. Udgangspunktet er en ambition om, at universitetets forskning og uddannelser også skal komme samfundet til gavn gennem vækst og arbejdspladser.

Dét forklarer Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet.

”Tidligere bestod universitetets bidrag til samfundet hovedsageligt af ny viden og højtkvalificeret arbejdskraft. Nu har engagementet med erhvervslivet og iværksætteriet fået en central rolle for Aarhus Universitet. Ikke mindst fordi nye virksomheder er en meget effektiv kanal til at omsætte akademisk viden til samfundsværdi,” siger erhvervsdirektøren.

Alene i 2019 beskæftigede forskere, studerende og dimittender fra universitetet knap 2.800 årsværk og havde en samlet omsætning på 3,8 mia. kr. Knap en tredjedel havde desuden en samlet eksport på ca. 1 mia. kr.

For at lette vejen fra viden og idé til virksomhed har Aarhus Universitet de seneste år satset på at skabe stærke entreprenante miljøer spredt ud over sine campusområder. I fysiske iværksætterhuse arbejder universitetet ufortrødent på at udbygge en sand smeltedigel af viden og entreprenørskab. Det sker bl.a. i samspil med ansatte forretningsudviklere, der hjælper med at modne forretningsidéerne hos forskere og studerende.

Resultaterne fra den nye undersøgelse tyder på, at universitetet har knækket koden til at få sine forskere og studerende til at gå fremtiden i møde med et ønske om at skabe forretningsmæssige succeser og nye løsninger på samfundets udfordringer.

F.eks. havde AU-virksomheder etableret mellem 2008-11 en jobvækst på 246 pct. ti år efter etablering. Til sammenligning havde resten af Danmarks iværksættere en jobvækst på kun 27 pct. i samme periode.

Samtidig vokser iværksættervirksomhederne væsentligt hurtigere end andre virksomheder, hvilket bliver særlig tydeligt, når AU-virksomheder etableret i 2012-15 øgede sin omsætning fra 646 mio. kr. til 1.147 mio. kr. i perioden 2015-19. Her kunne sammenlignelige iværksættere mønstre en øget omsætning på knap 200 mio. kr. i samme periode.

Fakta om iværksætteriundersøgelse:

• Undersøgelsen er udført af IRIS Group for Aarhus Universitet og tager udgangspunkt i nye, reelle virksomheder med udspring fra AU i perioden 2008-19.
  • I perioden er der skabt 1902 nye virksomheder af forskere, studerende og nyuddannede fra AU.
  • Andelen af kvindelige AU-iværksættere er 31 pct. For kvindelige iværksættere i samfundet generelt er det 26 pct.
  • Det er især nyuddannede, der har bidraget til væksten i antallet af AU-baserede iværksættere det seneste årti.
  • Når det gælder studenteriværksættere, er langt størstedelen af virksomhederne startet af studerende fra de samfundsvidenskabelige og humanistiske fakulteter.
  • Fra 2012-15 øgede AU-iværksættere deres omsætning fra 646 mio. kr. til 1.147 mio. kr.
  • I 2019 beskæftigede virksomhederne mere end 2.800 årsværk og havde en samlet omsætning på 3,8 mia. kr. Knap en tredjedel havde en eksport på ca. 1 mia. kr.
  • Virksomheder etableret mellem 2008-11 havde en jobvækst på 246 pct. ti år efter etablering. Resten af landets iværksættere havde 27 pct. i samme periode.

Eksempler på succesfulde startups fra Aarhus Universitet:

• Muna Therapeutics hentede 430 mio. kr. i investeringer til at bremse udviklingen af demenssygdomme.
  • Everfuel. Stiftet af brint-pioneren og AU-alumnen Jacob Krogsgaard. Har en børsværdi på over halvanden milliard kr.
  • Fieldsense fik et tocifret millionløb til udvikle sin banebrydende vejrteknologi til landbrugssektoren og er i fuld sving med at bryde ind på nye markeder.
  • Emplate fik millioninvestering fra Anders Holch Poulsens investeringsselskab Heartland til at digitalisere shoppingcentre verden over.
  • Manigrip udvikler unikke dagligdags løsninger til gigtramte. Det har medført investeringer fra en række af landets investorer.

Se flere eksempler her.

Læs om iværksætterrejsen for de tidligere AU-studerende i Emplate her: Simon Staack skaber digitale løsninger til verdens storcentre i virksomheden Emplate. Sammen med studiekammeraterne stiftede direktøren forretningen under sin uddannelse på Aarhus Universitet. Det har lagt kimen til firmaets succes, mener han i dag.