AU’s iværksættere skaber vækst i landområder

Akademiske iværksættere, der starter virksomhed i provinsen, er en overset gevinst for landområderne, mener erhvervsdirektør Lone Ryg Olsen ved Aarhus Universitet.

Erhvervsdirektør på Aarhus Universitet Lone Ryg Olsen

Hvis du er en oplevelsessøgende feriegæst i det vestjyske kystlandskab denne sommer, er der en god mulighed for at rende ind i virksomheden Locked. Virksomheden, som bl.a. blev kendt i DR’s ”Løvens Hule”, har netop åbnet sin niende afdeling i Danmark af sine såkaldte escape rooms i badebyen Søndervig og skriver sig dermed ind i en lang række af iværksættervirksomheder i Midt- og Vestjylland, som er udspundet fra Aarhus Universitet.

Stifterne bag oplevelsesforretningen startede som universitetsstuderende, og de er langtfra alene om at bruge deres akademiske kompetencer til iværksætteri i den vestligste del af Danmark.

Alene i 2019 var der 109 virksomheder, som var stiftet af nuværende eller tidligere AU-studerende i Midt- og Vestjylland, og det er en god forretning for landsdelen, viser en ny iværksætteriundersøgelse, som analysevirksomheden Iris Group har foretaget for Aarhus Universitet. De AU-baserede virksomheder er nemlig danmarksmestre i at vokse og skabe job i forhold til landets øvrige iværksættere, konkluderer undersøgelsen.

Derfor er det værd at hylde udviklingen, når iværksætterne fra Aarhus Universitet slår sig ned i den midt- og vestjyske landsdel og faktisk kun bliver overgået i popularitet af landets to største byer. For det viser, at universiteterne har flere veje til at skabe værdi i hele Danmark.

Godt nok er iværksættervirksomheder udsprunget fra Aarhus Universitet typisk lidt mindre end andre danske iværksættere i opstartsårene, men de vokser hurtigere og skaber flere job end andre iværksættere. For eksempel havde AU-virksomheder etableret mellem 2008-11 en jobvækst på 246 pct. 10 år efter etablering. Til sammenligning havde en gruppe af sammenlignelige iværksættere en jobvækst på kun 27 pct. i samme periode.

Her er vestjyske Everfuel et skoleeksempel på, hvordan forskningsbaseret viden og den rette akademiske forretningsforståelse kan gå hen og blive et milliardforetagende.

Stiftet af brint-pioneren og AU-alumnen Jacob Krogsgaard har Everfuel aktiviteter over hele Danmark, men hovedsæde i Herning. De første spadestik til forretningssuccesen blev startet på universitetet, og i dag har Everfuel en børsværdi på over halvanden mia. kr.

Andre vestjyske AU-succeser er Pesitho, der udvikler unikke solcelleløsninger til fattige i fjerne egne af verden, og Leadmotor, som gentænker digitale markedsføringsløsninger til Danmarks virksomheder.

Alt i alt er der fra 2008 til 2019 udsprunget næsten 2.000 virksomheder fra Aarhus Universitet stiftet af forskere, studerende og nyuddannede kandidater. Men det er kun begyndelsen. Sammen med de øvrige universiteter i landet arbejder Aarhus Universitet for, at flere studerende og forskere skal omsætte forskningsbaseret viden til konkrete løsninger, der skaber værdi.

Samtidig samarbejder universitetet med alle 19 kommuner i Region Midtjylland for at sikre, at universitetets forskning og dygtige nyuddannede kommer ud i alle kroge af landsdelen. Og for at skabe de bedste forudsætninger for akademisk iværksætteri i provinsen. Sådan som det f.eks. er lykkedes Aarhus Universitet i Herning, hvor spæde iværksætterstuderende sidder side om side med veletablerede, lokale virksomheder i et stort kontorfællesskab i Birk.

Universiteternes iværksætterisatsninger er måske ikke det mest omtalte bidrag til ”Et Danmark i balance”, men det er et bidrag, der virker.

Debatindlægget blev bragt i Jyllandsposten 6. juli 2022