Knap 200 millioner til videnskabeligt iværksætteri

Regeringen lancerer sin vision for dansk iværksætteri, og den prioriterer midler direkte til at fremme innovationsarbejdet på landets universiteter.

Udspillet er en stor anerkendelse af universiteternes vigtige rolle i at finde løsninger på samfundets udfordringer gennem iværksætteri og forskning.

AU’s iværksætterhus The Kitchen, oplevede eksempelvis en 40 procent stigning i tilgangen af forskere og studerende sidste år, og huser nu næsten 500 iværksættere.

Men der ligger stadig et enormt potentiale for innovation på universiteterne, som venter på at blive realiseret.

Den nye iværksætterstrategi styrker Open Entrepreneurship, som etablerer teams med repræsentanter fra erhvervsliv og universiteter, der sammen modner forskning og ny teknologi til kommercielle løsninger. Samtidig afsættes der målrettede midler til universiteternes innovations- og iværksætteriindsatser, hvilket vil øge vores evne til at omsætte forskning til nye løsninger og forretningsidéer.

Det nye udspil er virkelig gode nyheder for både universiteterne og det danske samfund, udtaler erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet, Lone Ryg Olsen, til TV 2 News.

”Iværksættere er fremtidens arbejdspladser, men det er også løsninger på de udfordringer, vi står over for som samfund. Det gælder blandt andet den grønne omstilling, sundere alderdom og forbedring af børn og unges trivsel.”

I Science Report understreger uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund, at det er absolut essentielt for det danske samfund, at vi bliver dygtigere til at omsætte vores verdensklasse forskning til flere innovative virksomheder:

”Vi lever i en tid, hvor der – måske mere end nogensinde – er behov for, at vores excellente videnskab i højere grad får liv i resten af samfundet,”

Ifølge Lone Ryg Olsen er det nye iværksætterudspil også en vigtig brik i forhold til at sikre et konkurrencedygtigt Europa:

”Vi er langt bagud i Europa i forhold til USA og Kina. Ting vi bruger i hverdagen, som telefoner, handelsplatforme og biler, bliver i stigende grad opfundet og udviklet andre steder i verden. Der har vi brug for at komme med på beatet i Danmark og i Europa,”

siger hun til TV 2 News.