Køkkenet rykker ind i vaskeriet

Aarhus Universitets iværksætterhus The Kitchen flytter i 2025 til anden bygning i Universitetsbyen og får en større samling af erhvervsaktiviteter som nabo.

The Kitchen har i dag til huse i det tidligere centralkøkken på den tidligere hospitalsgrund. Foto: Lars Kruse.

The Kitchen rykker om fire år til en anden bygning i Universitetsbyen. The Kitchen flytter ind i det bygningskompleks, som i dag huser regionens hospitalsvaskeri og kedelhus. Med den kommende placering af universitetets iværksætterhub får studerende og forskere naboer som fx udviklingsafdelinger fra større virksomheder, fonde, organisationer og mindre selskaber, som har det til fælles, at de samarbejder med Aarhus Universitet. Det er et led i den samlede udviklingsplan for Universitetsbyen at samle erhvervsaktiviteter i den nordlige ende af området.

AU’s erhvervsdirektør Lone Ryg Olsen glæder sig over The Kitchens kommende placering, som ifølge hende vil medvirke til at styrke universitetets iværksættermiljø indadtil og udadtil.

”Vi får et råt og flot hus, som vil styrke rammerne for AU’s arbejde med iværksætteri, entreprenørskab og erhvervssamarbejde på tværs af fakulteterne. Og som naboer til en ny stor samling af erhvervsfaciliteter får vi et stærkt udgangspunkt for at skabe og vedligeholde gode samarbejder indadtil på universitetet og samtidig åbne os yderligere mod omverdenen og give AU’s forskere og studerende et godt grundlag for at etablere nye relationer,” siger hun.

Permanent placering

Det var en midlertidig placering, da The Kitchen i februar 2020 rykkede ind i det tidligere centralkøkken på den tidligere hospitalsgrund. Her valgte man at fastholde et råt og industrielt look, og det i dag en del af The Kitchens særkende. Sådan bliver det også, når køkkenet rykker i vaskeriet.

De nuværende bygninger rives ned som led i udviklingen af Universitetsbyen. Bygningen har ikke en beskaffenhed, som gør den egnet til kontorfaciliteter på længere sigt.

Level 2 rykker med

Den kommende placering har desuden den fordel, at de nuværende Level 2-aktiviteter i The Kitchen, som består af iværksættervirksomheder, der er tæt på at stå på egne ben, også vil kunne fortsætte og udvides som en naturlig del af The Kitchen.

Selve indflytningen til The Kitchens nye bygninger er som nævnt planlagt til sommeren 2025, men allerede nu går en proces i gang for iværksætterhusets medarbejdere og brugere for at få deres input til, hvordan de mest optimalt indretter sig i det kommende iværksætterhus.

Vil du vide mere:

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte programleder for Aarhus Universitets fysiske campusudvikling, Charlotte Lyngholm Bom cl@au.dk

Fakta om The Kitchen:

• The Kitchen er centrum for universitets tværgående entreprenør-aktiviteter og netværkshub for akademiske iværksættere.
  • The Kitchen huser i dag 122 iværksætter og 15 medarbejdere

Fakta om udviklingen af Universitetsbyen:

Få overblik over, hvilke projekter der er i gang i Universitetsbyen

Det er Forskningsfondens Ejendomsselskab A/S, som står for at opføre de kommende faciliteter til erhvervsliv og samarbejdspartnere i Universitetsbyen.