Professor jonglerer med molekyler og skaber virksomheder

Professor Thomas Poulsen balancerer laboratorieforsøg og virkelighedens udfordringer. Hans passion for sit forskningsfelt har ført til to innovative biotech-startups.

Professor Thomas Poulsen har mange jern i ilden. Han balancerer en stilling som anerkendt forsker ved Institut for Kemi ved Aarhus Universitet sammen med tilværelsen som driftig videnskabelig iværksætter. Hele to spinout-virksomheder har professoren været medstifter på.

Den ene, Kripthonite Therapeutics, udvikler en banebrydende behandling baseret på en ny klasse af stoffer, som kan udradere cancerceller, der er modstandsdygtige over for konventionel behandling, og som er ansvarlige for, at kræften vender tilbage.

”Metoden er vokset ud af laboratorieforskning, hvor vi har studeret naturlige molekyler og efterlignet naturen ved at skabe helt nye, simplere molekyler og derigennem fundet en løsning på et klinisk problem, som man har kendt til i årtier,”

siger Thomas Poulsen, som har etableret Kripthonite Therapeutics sammen med to tidligere ph.d.-studerende fra sit laboratorie, Kristian Mark Jacobsen og Per Hjerrild, samt innovationsfirmaet Marigold Innovation. Kristian og Per er nu ansat på fuld tid i firmaet gennem bevillinger fra Innofounder, Innovationsfondens udviklingsforløb for iværksættere.

Kripthonite Therapeutics har patenteret stofferne og er nu ved at lede efter den rette investering eller partner.

Løb ti kilometer uden at røre dig
Sideløbende med Kripthonite Therapeutics står Thomas Poulsen bag etableringen af KetLace Biosciences, som har patenteret en molekylær løsning, der booster kroppens niveauer af laktat og ketonstoffer – en effekt, som der ellers skal hård træning samt faste til at opnå. På den måde kan man øge koncentrationen af disse meget gavnlige stoffer dramatisk – uden at rejse sig fra sofaen.

”Vi kan faktisk sætte kroppen i en – metabolsk – situation, hvor det ville være som at løbe ti kilometer – endda på tom mave. Det har ekstremt mange interessante anvendelsesområder særligt i forhold til personer, der har udfordringer med at motionere. Eksempelvis personer, der lider af overvægt eller aldersrelaterede sygdomme, herunder hjertesvigt,”

siger Thomas Poulsen.

Løsningen kan med stor sandsynlighed påvirke appetitten. Efter hård sport føler man sjældent sult, hvilket skyldes en øget produktion af hormoner, der nedsætter appetitten. Den unikke biologiske effekt kan ifølge KetLace Biosciences imiteres – og uden behov for motion.

KetLace Biosciences er skabt sammen med professor Mogens Johannsen fra Institut for Retsmedicin på Aarhus Universitet, professor og overlæge Niels Møller fra Endokrinologi på Aarhus Universitetshospital samt innovationsfirmaet Mousing & Hede Innovation. Firmaet forventer at kunne få stoffet godkendt til menneskelig indtagelse inden for de kommende tre år og har sikret den nødvendige investering.

Miljøet et væsentligt springbræt
Fællesnævneren for de to virksomheder er, at det rigtige molekyle kan løse vigtige medicinske problemstillinger med et stort markedspotentiale. Begge projekter er blevet til gennem brede samarbejder på tværs af institutter og forskningsområder, hvor netværksmulighederne gennem Aarhus Universitet har haft en positiv effekt.

Thomas Poulsen nævner som eksempel, at hospitalerne kender alt til det kliniske problem, men at de ikke nødvendigvis har mulighederne for at tænke i innovative molekylære løsninger, som man kan i laboratorie-regi.

Han understreger, at den forretningsmæssige support har været væsentlig i begge projekter. Eksempelvis har Aarhus Universitets Technology Transfer Office (TTO) hjulpet begge virksomheder med blandt andet knowhow og med at finde og skabe de rigtige forbindelser.

”Miljøet for innovation på Aarhus Universitet er i det hele taget voldsomt accelererende. Det er ikke åbenlyst, at disse to projekter skulle kunne nå til dette stadie. Man skal helt klart være heldig med at tage de rigtige beslutninger på det rigtige tidspunkt. Men når man kan se andre kollegaer tage skridtet ud i innovation og få success, så gør det også én mere modig til selv at prøve det,”

siger Thomas Poulsen.

Aarhus Universitet bringer løsninger

Interviewet er en del af årsmagasinet Aarhus Universitet bringer løsninger, der samler cases fra AU's erhvervssatsning.

Du kan læse hele årsmagasinet her