Spil på forskningens præmisser: Forsker og spilindustri i fælles front med ludomani

Samarbejde mellem forskningsklinik og spillebranchen skal øge kvaliteten af forebyggelsestiltag på digitale spilleplatforme.

Klinikleder Thomas Marcussen har inviteret spillebranchen med til kampen mod ludomani og dens ødelæggende væsen. Som forskningsleder og klinisk psykolog ved Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitetshospital har han ledet flere projekter i samarbejde med  spiludbydere. Målet er at udvikle mere effektive forebyggelsestiltag rettet mod ludomani ved at forene viden fra forskning og klinisk praksis med de kompetencer, der er i spillebranchen.

”Det er afgørende at engagere sig med alle interessenter,  inklusive dem fra industrien, for effektivt at bekæmpe ludomani,” siger Thomas Marcussen.

Tankegodset har foranlediget et samarbejde med Danske Spil om udvikling af et digitalt forebyggelsesunivers inspireret af forskningsklinikkens interaktive behandlingsplatform SpilleFri. Førhen var Danske Spils ansvarlighedshjemmeside mere sparsom med brugeroplysninger omkring usund spilleadfærd, men igennem samarbejdet med forskningsklinikken vil den offentlige spiludbyder nu skabe et mere synligt og brugervenligt koncept, der i højere grad tager afsæt i evidensbaseret viden. Det inkluderer bl.a. udvikling af interaktive videoer, podcasts og tutorials, som kan hjælpe med alt fra at forstå skadelig adfærd til at sætte indbetalingsgrænser.

Samarbejde vil have større effekt

Samarbejdet er tværfagligt og involverer foruden psykologer blandt andet filmfolk, en UX-designer, en teknoantropolog og kommunikationsmedarbejdere fra Danske Spil.

”Når det handler om kommunikation, bliver vi psykologer ofte for akademiske. Her er det vigtigt at komme væk fra videnskabelige floskler og terapeut-ord og i stedet bruge nemt tilgængelige psykologiske greb, så vi rammer folk med spilleproblemer på mest effektive vis,” siger Thomas Marcussen. Danske Spil er dog ikke den eneste fra branchen, der har været involveret i indsatsen sammen med forskningsklinikken. Aktører som Kindred Group, Spilnu.dk, Mr Green og Betsson Group har sammen med Danske Spil givet donationer på i alt 12 mio. kr., der har gjort etableringen af Dansk LudomaniKomité mulig – en uvildig bevillingskomité til støtte for forskning i ludomani, der huses på Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

Overvågning af risikofaktorer

Selv er Thomas Marcussens arbejde drevet af en tydelig stigning i problematisk spilleadfærd, især blandt unge. Forskning heri er afgørende for udvikling af effektive forebyggelses- og behandlingsmetoder, der holder trit med den hurtige teknologiske udvikling på spillemarkedet. Forskningsklinikken har eksempelvis samarbejdet med spilselskaber om evaluering af spildata til brug for AI-scannere og med Mindway AI, en spinoff fra Aarhus Universitet, hvis spilscannere kører hos selskaber i hele verden og monitorerer millioner af spillere i realtid. ”I det arbejde kigger vi efter risikofaktorer. I modsætning til misbrug af alkohol og stoffer, så afsætter personer med problematisk spilleadfærd et datapunkt, når de spiller. Vi kan monitorere, hvornår og hvor ofte de spiller, hvor meget de sætter ind, hvor stor deres risikovillighed er, hvad de gør, når de vinder – og, ikke mindst, hvad de gør, når de taber,” siger Thomas Marcussen.

Aarhus Universitet bringer løsninger

Interviewet er en del af årsmagasinet Aarhus Universitet bringer løsninger, der samler cases fra AU's erhvervssatsning.

Du kan læse hele årsmagasinet her