30 mio. kr. til et dansk Digitalt Humaniora Laboratorium

I udlandet har forskere og studerende i flere år med stor succes arbejdet i eksperimenterende laboratoriemiljøer også inden for klassiske humanistiske discipliner under betegnelsen Digital Humanities. Med en ny stor bevilling skal et dansk Digitalt Humaniora Laboratorium etableres, og digital humanities udbredes.

Digital humanities betyder, at forskere og studerende ved de humanistiske fag arbejder eksperimenterende og i innovationsfremmede laboratorie-miljøer. En arbejdsmetode, man i flere år har kendt til i udlandet. Digital humanities finder man ikke overraskende i informationsvidenskabelige forskningsmiljøer og i fx softwarestudier, hvor der arbejdes med medierede og digitale kulturfænomener. Men digital humanities er også internationalt udbredt i klassiske humanistiske discipliner som fx litteratur- og manuskriptstudier, teknisk kunsthistorie, materiel kulturarv og i arbejdet med sprogdidaktik samt i registreringen af små og uddøende sprog.

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har netop bevilget 30 millioner kr. til opbygning af et dansk Digitalt Humaniora Laboratorium (DIGHUMLAB). DIGHUMLAB blev prioriteret på ministeriets Roadmap for Forskningsinfrastrukturer i 2010 og skal fremme humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning, uddannelse og videndeling gennem adgang til digitale resurser og udvikling af nye metoder og ny forskningspraksis.

Forankring på Aarhus Universitet

–DIGHUMLAB er et nationalt konsortium af foreløbig fire universiteter, forankret på Aarhus Universitet, som i samarbejde med Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek skal fremme adgangen til digitale forskningsresurser, udvikling af forskningsværktøjer, opbygning af uddannelse og forankring i internationale netværker inden for Digital Humanities, fortæller prodekan for uddannelse Marianne Ping Huang.

–DIGHUMLAB omfatter en række excellente humanistiske forskningsmiljøer, heraf internetforskning og forskning i lyd- og billedmedier ved Aarhus Universitet, fortæller prodekan for uddannelse Marianne Ping Huang.

DIGHUMLAB skal fremme nye projekter

I opbygningsfasen vil der ifølge Marianne Ping Huang blive arbejdet med indsatsområder som sprogbaserede teknologier, medieværktøjer til lyd- og billedmedier, internetstudier og eksperimenterende humaniora. Samtidig er det DIGHUMLABs opgave at fremme nye projekter – inden for fx materialculture, kognitionsstudier, teknisk kunsthistorie – og at integrere allerede eksisterende digitale forskningsinfrastrukturer som fx LARM (Lydarkiv for Radiomedier) i samarbejdet.

DIGHUMLAB vil således skabe en samlende indgang til en række forskerdrevne digital humanities-projekter, ligesom DIGHUMLAB vil være et bindeled til internationale samarbejder, hvoraf projektet omfatter flere, bl.a. et samarbejde med den europæiske forskningsinfrastruktur for Arts &Humanities, DARIAH.

DIGHUMLAB samarbejder med følgende internationale Digital Humanities-projekter:

CLARIN

DARIAH