40 år med kortfilm, fotos og vittigheder

Fredag den 20. januar fejrer lektor i medievidenskab Richard Raskin 40 års jubilæum på Aarhus Universitet

Det korte viser sig ofte at være langt nok. Det har lektor i medievidenskab Richard Raskin til overmål bevist i sin forskning i de små kortfilm, hvor hver eneste billedsekvens bærer historien og lange, forklarende scener er klippet ud.

Noget, der dårligt lader sig klippe ud af Richard Raskins egen historie, er, at han startede sin karriere på Aarhus Universitet 1. januar 1972, da han heldigvis søgte til Europa og kom til at undervise i franske film på Romansk Institut. I længden trak filmene Richard Raskin over på medievidenskab, hvor han i de sidste 14 år blandt andet har forsket i de kunstgreb og den komprimering af virkeligheden, som de gode kortfilm er kendetegnet ved for at få følelserne frem og påvirke publikum. Han er et efterspurgt jurymedlem på festivaler over hele verden og er også selv udøvende kunstner og manuskriptforfatter. Han har netop leveret manus til to kortfilm støttet af Det Danske Filminstitut.

Forskning mellem alvor og humor

Richard Raskin har også gravet den længere historie frem bag et berømt fotografi fra 1943. Fra billedet af en dreng med en maskinpistol i ryggen i den jødiske ghetto, nåede Raskin frem til, hvem drengen sandsynligvis var, og hvordan SS brugte billedet. I det muntre hjørne interesserer den 70-årige lektor sig for de klassiske jødiske vittigheder og har afdækket den desparate morskab i rabbineren, der aldrig kommer på gyngende grund, fordi han med det selvsamme råd kan tale for både det ene og for det andet.

Afholdt blandt kolleger

Richard Raskin er afholdt både blandt sine kolleger og de studerende, der flere gange har tildelt ham priser til deres årlige awardshow. Et hårdnakket rygte vil dog vide, at lektoren endnu mangler at korte ned i det lager på mere end 1000 VHS-bånd, der må slås om pladsen på hans kontor.

Reception

Medarbejdere, kolleger, venner og samarbejdspartnere inviteres med til at fejre Richard Raskin og festligholde dagen. Det foregår fredag den 20. januar kl 14.00 i Frokoststuen i Nygaard-bygningen, Finlandsgade 21, 8200 Aarhus N.