Ændringer i studieordninger pr. 1. september 2024

1. september trådte studieordningsændringer i kraft for de fleste studieordninger på Arts - få overblikket over, hvilke typer ændringer, der er lavet.

Det er vigtigt, at du som underviser orienterer dig i forhold til, om der er ændringer i de studieordninger, som er gældende for de fag, hvor du underviser.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er sket ændringer i en studieordning, kan det ses nederst i studieordningen i punkt 4 ”Ændringer til studieordningen”.

Du er desuden velkommen til at spørge SNUK til råds via arts.uddannelseskvalitet@au.dk eller uddannelsesnævnssekretæren.

Ændringerne kan være en eller flere af følgende:

1. Ændringer i studieordningens faglige indhold

Hvis der er indført ændringer til studieordningens faglige indhold har disse for efterårsfag 2024 været synlige i kursuskataloget siden 1. april. Ændringer i forårsfag 2025 er nu synlige i studieordningen og i kursuskataloget.

Vær opmærksom på nye retningslinjer for brug af Generative Articifial Intelligence (GAI) til eksamen, som har ført til ændringer af tilladte hjælpemidler på enkelte fag.

Hvis du underviser i et fag i foråret, vil det derfor være en god idé at orientere dig i faget i studieordningen og i kursuskataloget, før du starter din planlægning af undervisningen.

2. Ændringer i ”Om uddannelsen”, ”Uddannelsens regler” og ”Generelle regler”

Ændringer i ”Om uddannelsen” (studieordningens pkt. 1), i ”Uddannelsens regler” (studieordningens pkt. 2.1) eller ”Generelle regler” (studieordningens pkt. 3) sker årligt som følge af ændringer på regelområdet - fx nye bekendtgørelser, reviderede AU- eller Arts-regler eller beslutning om ny praksis i et studienævn.

”Om uddannelsen” er både en beskrivelse af uddannelsen samt regler for uddannelsens rammer - fx adgangskrav, retskrav, udfasning og overgangsregler.

”Uddannelsens regler” er et sæt specifikke regler, som er gældende for den enkelte studieordning og kan variere fra uddannelse til uddannelse - fx regler om eksamenssprog, pensum og undervisningsdeltagelse.

Studieordningens ”Generelle regler” er derimod et sæt regler, som er gældende for alle uddannelser på Arts - fx regler for til- og afmelding af eksamen, om prøver og større skriftlige afleveringer.

Det er vigtigt, at du som underviser holder dig orienteret i disse punkter af studieordningen, da de beskriver rammerne for studerendes studie- og eksamensaktivitet.

Dette års ændringer:

Afsnit 1 - Om uddannelsen:

  • Udfasningsplaner i ældre årgange af studieordninger, hvor nye studieordninger træder i kraft: Når en ny studieordning træder i kraft, fastsættes en udfasningsplan i den forrige årgang af uddannelsens studieordning. Udfasningsplanen viser, hvornår der sidste gang udbydes undervisning og eksamen på en studieordning, og hvornår der sidste gang er mulighed for at aflægge prøve i speciale og bachelorprojekt.
  • På alle bachelortilvalg er adgangskrav om 60 ECTS bestået på et centralt fag fjernet, på baggrund af styrelsens udtalelse om, at der ikke er hjemmel til dette.

Afsnit 2.1 - Uddannelsens regler: 

  • Ingen ændringer

Afsnit 3 – Generelle regler

  • Der er indskrevet beregningsmodel for udregning af karaktergennemsnit. Dette bruges kun i tilfælde af, at studerende efterspørger det.

3. Ændringer som følge af årligt juridisk eftersyn foretaget af SNUK

SNUK gennemfører årligt et juridisk eftersyn af alle studieordninger. Dette foregår ved, at SNUK indsamler henvendelser fra fagmiljø, administrativt personale og viden fra eksamensklager om problematiske forhold i studieordninger. SNUK skønner herefter hvilke forbedringer, der bør laves i studieordninger ud fra hvilke forhold, som er mest presserende. Forbedringerne er med til at sikre mindre forvirring blandt undervisere og studerende, færre afbrudte eksamener, forbedret kommunikation samt øget retssikkerhed for de studerende.

Dette års juridiske eftersyn har ført til følgende ændringer i prøvebeskrivelser i relevante studieordninger:

IKS, IKK og DPU:

  • På beskrivelsen af specialer, bachelorprojekter og masterprojekter er det tydeliggjort, at der er krav om, at opgaven indeholder et resumé for, at specialet kan tages til bedømmelse.