Case competition: New solutions to realise the potential of tourism

Hvordan kan man udvikle nye oplevelser eller digitale løsninger til danske kulturinstitutioner, som er med til at udvikle turismens potentiale? Det var udfordringen, da der var case competition i turisme i slutningen af april ved Aarhus Universitet. Udbyderne af cases var en vifte af danske museer.

Vinderholdet af case competition om turisme

Præmien var et rådgivningsforløb til en værdi af 25.000 til at gøre den gode idé til virkelighed, da 16 deltagere i en case competition skulle dyste om at udvikle den bedste ide til nye oplevelser eller digitale løsninger til danske kulturinstitutioner.  Arrangementet fandt sted den 26. og 27. april 2022 i ’The Kitchen’ ved Aarhus Universitet.

Bedre kobling mellem studier og erhvervsliv

Case competitions handler om at vise, hvordan universitetets studerende og kandidater kan skabe innovation og nyudvikling. På den måde bliver der mulighed for en bedre kobling mellem studierne og erhvervslivet.

Det var Growth4SME ved Faculty of Arts, som havde sat rammerne i samarbejde med Jobcenter Aarhus, University College Leuven Limburg, Oslo Universitet, Dansk Kyst og Naturturisme og Dansk Storbyturisme i regi af projektet Hub for Innovation in Tourism.

Deltagerne blev introduceret til de forskellige cases om formiddagen den 26. april. Lasse Chor, der er  Founding partner af Happy42,  faciliterede den første del af case-arbejdsprocessen og holdt oplæg om ’Designthinking og ideation’ for at få de kreative tanker på gled. Den 27. april startede deltagerne om morgenen med et one-minute pitch, hvorefter de arbejdede videre hele dagen indtil kl. 15, hvor pitchrunden gik i gang. Undervejs var der mulighed for sparring fra deltagende partnere fra Hub for Innovation in Tourism og projektgruppen omkring Growth4SME.

Hårdt for hjernen, men sjovt

Deltagerne var studerende fra Belgien og Norge sammen med ledige akademikere fra Aarhus, mens dommerne var Lasse Chor, projektchef Claudia Rota Andersen fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Jeppe Dørup, der er Innovationschef ved Erhverv og Innovation på Aarhus Universitet.

”Det var første gang for os alle. Det var hårdt for hjernen, men det var så sjovt at prøve at deltage i en case-competition”, lød det efterfølgende fra vinderholdet bestående af Jane Lang, Liga Volfa og Truls de Lange.

Vinderne fandt på et spil, hvor man som bruger vælger et tema inden for turismeområdet, som man er interesseret i. Det kunne eksempelvis være ’wartime interest’ eller ’nature’. Spillet skaber derefter en rute for brugeren. De store turistoplevelser er inkluderet i ruten, men undervejs ”unlocker” brugeren nye oplevelser, så hun både bliver gjort opmærksom på museer og på oplevelser, hun ellers ikke ville være stødt på, fordi de måske er mindre kendte end de store steder.

De forskellige eksempler og udfordringer kom fra Museum Skanderborg, Museum Ovartaci, Ringkøbing-Skjern Museum, Fregatten Jylland og Aarhus Søfarts Museum. Deltagerne blev præsenteret for en række udfordringer, som kulturinstitutionerne står overfor og på baggrund af dem, skulle de hjælpe institutionerne med at tænke nyt.