Center for Børnesprog flytter til AU

Dorthe Bleses og Anders Højen, Center for Børnesprog flytter fra Syddansk Universitet til Aarhus Universitet, hvor der oprettes et nyt forskningsprogram i børnesprog på TrygFondens Børneforskningscenter.

Foto: Colourbox

Center for Børnesprog beskæftiger sig med danske børns tidlige sprogtilegnelse og er et førende akademisk miljø i udførelsen af store interventionsstudier for måling af effekten på børns sproglæring, udvikling og trivsel. AU huser i forvejen TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus BSS, og der eksisterer allerede tætte forbindelser mellem de to centres forskningsfelter.

”Med Center for Børnesprog på AU er der udsigt til værdifuld forskningsmæssig synergi. Det gælder ikke mindst samarbejdet med TrygFondens Børneforskningscenter, men også med førskoleområdet på DPU og med den del af Institut for Kommunikation og Kultur, der beskæftiger sig med sprogtilegnelse og sprogbrug,” siger Johnny Laursen, dekan på Arts.

På TrygFondens Børneforskningscenter på AU er man ligeledes begejstret over indlejringen af Center for Børnesprog:

”Der har de seneste år været en enorm interesse hos både kommuner, ministerier og frivillige organisationer i at arbejde med evidensbaserede, tidlige indsatser, og det er en klar fordel, at vi kan samle et stærkt, interdisciplinært team på AU til at arbejde målrettet med at imødekomme denne interesse og udvikle ny viden om, hvordan vi bedst øger børns muligheder i livet”, siger Michael Rosholm, professor i økonomi og centerchef på TrygFondens Børneforskningscenter.

Professor Dorthe Bleses og lektor Anders Højen tilknyttes Institut for Kommunikation og Kultur på Arts. Til daglig vil de fysisk være placeret på Fuglsangs Allé 4, hvor TrygFondens Børneforskningscenter har hjemsted.

For yderligere information kontakt souschef for Trygfondens Børneforskningscenter Kamilla Trille Gumede: kgumede@econ.au.dk +45 8716 5481