Decentral forskningsorganisering på Arts

I forlængelse af Arts-processen har fakultetsledelsen lagt rammerne for den fremtidige forskningsorganisering. Der lægges op til en høj grad af decentralisering, hvor institutterne selv tager stilling til oprettelse af forskningscentre.

Alle institutter på Arts arbejder i øjeblikket på at fastlægge den interne forskningsorganisering. Fakultetsledelsen har lagt den overordnede ramme, men institutterne har fremover mulighed for at organisere sig på den måde, der passer bedst til de lokale fagmiljøer. Det indebærer blandt andet, at institutterne selv kan træffe beslutning om oprettelse af institutbaserede forskningscentre.

”Vi skal have mod til at decentralisere der, hvor det er rigtigt. Vi vil gerne anerkende den forskellighed, der er i forskningspraksis på de tre institutter. Men samtidig skal vi passe på ikke at miste samarbejdsmuligheder og lave overlappende initiativer, så det kommer til at kræve en et godt samarbejde og koordinering mellem institutterne,” siger dekan Johnny Laursen.

Der bliver fastsat en levetid for alle nyoprettede centre med mulighed for forlængelse. Et forskningscenter kan også besluttes i samarbejde mellem flere institutter, men det skal være organisatorisk forankret ved ét institut. Centre som omfatter parter uden for universitetet skal stadig godkendes af dekan eller rektor.

Der er enighed i Fakultetsledelsen om, at forskere indenfor - eller på tværs af - institutter kan etablere selvorganiserede forskergrupper og -netværk, som kan supplere den eksisterende organisering med dynamik og nye udviklingsideer.