Dekanatet på Arts ændres og to prodekaner ophører

Ny sammensætning af dekanatet skal matche den nye organisering af AU med to tværgående udvalg.

Efter grundige overvejelser henover sommeren har jeg besluttet at gennemføre en ændring i sammensætningen af dekanatet. Det nuværende dekanat afspejler Aarhus Universitets tidligere organisering med fire tværgående bånd på AU-niveauet. Jeg har ønsket at sammensætte dekanatet således, at det matcher den nye organisering af AU med to tværgående udvalg. Jeg har derfor valgt at nedlægge prodekanporteføljen vedr. videnudveksling og samle alle uddannelsesopgaver under én prodekan. Jeg vil desuden samle den internationale portefølje hos dekanen. Der vil fremover være to pro­dekaner på Arts: en prodekan for uddannelse og en prodekan for forskning, som tillige vil fungere som ph.d.-skoleleder.

En organisatorisk ændring af denne type kan ikke undgå at have konsekvenser for de involverede personer. Beslutningen betyder, at Marianne Ping Huang og Jan Ifversen ophører med deres opgaver som prodekaner. Jeg har sat stor pris på samarbejdet med dem begge. De har præsteret en meget stor og vigtig indsats i den vanskelige overgangsperiode med en konstitueret dekan, og jeg og fakultetet skylder dem tak for deres indsats.

Jeg lægger vægt på fortsat at kunne drage gavn af deres kompetencer. I forlængelse af ophøret af hendes opgaver som prodekan for uddannelse, har Marianne Ping Huang udtrykt ønske om at kunne gå stærkere ind i fakultetets udvikling af digital humaniora og de kreative fag. Vi har derfor aftalt, at hun fortsætter sine opgaver mht. fakultetets bidrag til Kulturby 2017. Hun fortsætter ligeledes sine opgaver i det digitale humaniorasamarbejde i DARIAH, og vil desuden påtage sig udviklingsopgaver for fakultetet mht. digital humaniora og Kulturby 2017. Det glæder mig, at hun har sagt ja til disse vigtige opgaver for fakultetet.

Jeg har aftalt med Jan Ifversen at han påtager sig opgaven som koordinator for fakultetets udviklingsarbejde indenfor Cultural Heritage; et område som – bl.a. indenfor Horizon 2020 – rummer stort udviklingspotentiale, og som samtidig i dag er spredt på mange forskellige faglige indsatser. Det glæder mig meget, at han har sagt ja til at påtage sig opgaven. Jan har samtidig indvilget i at fortsætte med at varetage internationaliseringsopgaver i Kina og Afrika i forlængelse af vore tidligere indsatser. Det er jeg også meget glad for. Han har ønsket ved siden af disse opgaver at kunne vende tilbage til forskning og undervisning i Europastudier.

Jeg har anset det for bedst at gennemføre ændringerne hurtigst muligt. De vil derfor træde i kraft fra 14. september d.å. I en kort periode kommer jeg selv til at varetage de opgaver, som den kommende prodekan for uddannelse skal varetage. Der vil snarest muligt blive konstitueret en prodekan for uddannelse, indtil den nye prodekanstilling kan opslås og blive besat.

Johnny Laursen

dekan