Dekanens sommerhilsen

Dekanen takker for et begivenhedsrigt semester, medarbejdernes store indsats og gør status på de initiativer der er sat i gang og de initiativer der er på vej.

Kære medarbejdere

Sommeren er over os og en velfortjent ferie er lige ved at starte! Vi fik afsluttet forårssemesteret på behørig vis den 15.6. med en sommerfest, der blev afholdt i stereo på campus Emdrup og Aarhus. Tak til alle de 500 deltagere og festudvalget, som gjorde festen til det sommerfester skal være: en hyggelig afslutning på det akademiske år og en god start på ferien. (se billeder og læs tale fra sommerfesten)

Ferie har vi nok alle brug for efter et meget begivenhedsrigt semester. Politisk set er der ingen tvivl om at forhåbningerne til vores sektor er steget betydeligt efter regeringsskiftet. Ministeren har sat fokus på uddannelse i en grad vi aldrig har set tidligere og forventningerne er høje til at vi hæver studieaktiviteten, samarbejder mere på tværs af uddannelsesinstitutioner fx med professionshøjskolerne og til vores engagement i talentudvikling. Internt har vi også sat os selv høje mål med implementeringen af en ny strategi, som skal vedtages af bestyrelsen i løbet af efteråret og derefter implementeres.

Vi står dog godt rustet nu til at imødekomme både de eksterne og interne krav. Hele foråret har været meget intensivt for os alle med etableringen af den nye struktur på alle institutterne og med at etablere et godt samarbejde med det Administrative Center, Arts. I den proces har særligt alle de nye uddannelsesledere, studieledere og studienævnsformænd taget en stor tørn med at få uddannelsesorganiseringen på plads i den stadig noget uprøvede administrative struktur. Jeg vil gerne takke jer alle for at have påtaget jer mange ad hoc opgaver og udvist stor tålmodighed og ansvarsfølelse overfor vores studier og de studerende.

På institutterne er strukturen ved at være på plads på både forsknings- og uddannelsesområdet. Samarbejdsudvalgene og arbejdsmiljøudvalgene ligeså. Endelig er institutfora også blevet etableret. På fakultetsniveau er Dansk Center for Kultur og Læring, Akademisk Råd, samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøudvalg allerede kommet i arbejdstøjet, og lige efter sommerferien kan vi sende vores indstilling af medlemmer til fakultetets advisory board til rektors godkendelse. Akademisk Råd vil i efteråret bl.a. komme til at beskæftige sig med en ny professorpolitik og samarbejdsudvalget med en ny lønaftale og ny lokal arbejdstidsaftale.

Takket være jeres betydelige indsats i foråret, er vi stort set organisatorisk klar til at tage efterårets arbejdsopgaver på os i den nye struktur. Samtidig med denne store indsats kan jeg konstatere, at alle de faglige aktiviteter har kørt med fuld kraft, idet vi både har optjent flere STÅ og hjemhentet flere AUFF og eksterne midler end forventet. Jeg kunne nævne mange eksempler på gode projekter og vil blot her fremhæve det tildelte Niels Bohr professorat fra Danmarks Grundforskningsfond til Anna Tsing (29 mio. kr.) (http://www.dg.dk/) og forskningsinfrastrukturmidler fra Uddannelsesministeriet til det nationale projekt Digital Humanities Lab (30 mio. kr.). Sidstnævnte vil blive indviet den 10. september ved uddannelsesminister Morten Østergaard og alle er velkomne til at deltage og høre mere om alle muligheder for at anvende nye digitale forskningsværktøjer og hvilken indflydelse det kan få for vores fremtidige forskning.

Når vi kommer over på den anden side af sommer, kan vi forhåbentlig byde et stort antal nye studerende velkommen og begynde at forberede hvorledes vi igangsætter AU’s nye strategi med særligt fokus på bl.a. studieaktivitet og internationalisering. Før vi kaster os ud i nye projekter er det dog stadig vigtigt, at den nye struktur kommer helt på plads og til at virke godt, så derfor udbydes i efteråret udviklingsforløb for alle medarbejdere – i undervisning med nye digitale teknologier, ph.d.-vejledning, uddannelsesledelse, forskningsprogramledelse, institutledelse mm. Information følger herom på medarbejdere.au.dk/arts.

Jeg ser frem til, at I vil deltage lige så aktivt og konstruktivt efter ferien som før ferien, når vi tager hul på nye udviklingsaktiviteter, der skal medvirke til at styrke fakultetets kerneydelser: uddannelse og forskning.

God sommer til alle!

Mette Thunø