Der kom 25 forskningscentre ud af evalueringerne

Fakultetsledelsen på Arts har afsluttet evalueringerne af, hvilke forskningsmiljøer der skal bruge centerbetegnelsen

1. december forelå der beskrivelser af aktiviteterne i 36 forskellige enheder og miljøer, der enten skulle kategoriseres som ’center’ – eller skulle fortsætte under en ny betegnelse. Baggrunden var den nye institutstruktur på Arts, der hovedsagelig reserverer center-betegnelsen til tidsbegrænsede, eksterne eller samfinansierede samarbejder, mens forskningen på Arts i stedet fortrinsvis vil blive organiseret i ’Forskningsprogrammer’ og ’Forskningsenheder’.

Herunder kan du se de 25 centre, hvor det er vurderet, at center-rammen faktisk er den mest dækkende for aktiviteterne, og at det fortsat vil være den mest langsigtede og effektive måde at organisere aktiviteterne på. En del af centrene (markeret med ’F’) har en foreløbig status i 2012, mens der ses på, hvordan disse aktiviteter korresponderer med eller kan videreføres i de forskningsprogrammer, som først er i færd med at blive dannet på Arts.

• American Studies Center, Aarhus (F)
  • Canadian Studies Centre (F)
  • Center for Avanceret Visualisering og Interaktion
  • Center for Bioetik og Nanoetik
  • Center for Digital Urban Living
  • Center for Digital Æstetikforskning (F)
  • Center for Erhvervshistorie
  • Center for interaktionsdesign (F)
  • Center for Internetforskning (F)
  • Centre for Irish Studies in Aarhus (F)
  • Center for museologi (F)
  • Center for retorik (F)
  • Center for samtidsreligion (F)
  • (Center for) Science?Technology?Society?studier (F)
  • Center for Semiotik
  • Center for strategisk uddannelsesforskning
  • Center for Studiet af Antikken og Kristendommen (F)
  • Center for ungdomsforskning
  • Center for Theatre Laboratory Studies (F)
  • Contemporary India Study Centre Aarhus (CISCA)
  • Jean Monnet Center (F)
  • Latin America Center of Aarhus (F)
  • Nationalt center for kompetenceudvikling
  • Peter Skautrup centret for jysk dialektforskning (F)
  • Sundhed, menneske, kultur – Center for humanistisk sundhedsforskning

Fortsættere og nye navngivninger

De forskningsmiljøer på Arts, der ikke er centre, vil i det næste stykke tid arbejde på at få nye navne, der typisk vil trække på andre gængse akademiske benævnelser – for eksempel forum, initiativ, netværk og arkiv.

Derudover fortsætter de centre som er eksternt ledet, og som ikke har været en del af evalueringsarbejdet. Der tæller det institutlignende center for undervisningsudvikling og digitale medier, AU's fælles Center for entreprenørskab og innovation, der er placeret på Arts og i alt fire AU Ideas Pilotcentre. Det giver denne tillægsliste:

• Center for undervisningsudvikling og digitale medier
  • AU Center for Entreprenørskab og Innovation
  • Center for Journalistiske Universitetsuddannelser
  • Center for SociologiskeStudier, AU (CESAU)
  • Dansk Center for Herregårdsforskning
  • Dansk Center for Byhistorie
  • Grundtvig Centeret
  • Den demokratiske offentlighed - udfordringer og perspektiver
  • Centre for fictionality studies
  • Center for Cultural Epidemics (EPICENTER)
  • Sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling "Lost in translation" eller forberedt på det 21. århundredes udfordringer?