International hædersbevisning til ung forsker

Jakob Ladegaard, adjunkt i litteraturhistorie, modtog onsdag den 21. september en af Academia Europaeas årlige Burgen Scholar Awards ved akademiets årsmøde i Paris.

Hvert år uddeles 8-10 priser, der dækker alle videnskabsområder, til yngre forskningstalenter under 35 år i adjunkt eller postdoc stillinger. Akademiet er et europæisk videnskabsakademi, stiftet i 1988 (www.acadeuro.org), og prisen er opkaldt efter én dets grundlæggere, Sir Arnold Burgen. Jakob fik Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris for sin afhandling fra 2010 og fik samme år et postdoc-stipendium fra Det frie Forskningsråd såvel som et nyopslået adjunktur i Litteraturhistorie. Han har arbejdet med europæisk romantik og er nu i gang med et projekt om selvbilleder og billeder af Østeuropa i europæisk og amerikansk litteratur i det sene 20. århundrede. Han er leder af instituttets forskergruppe i æstetik og politik (www.aestheticpolitics.au.dk) og har netop sammen med postdoc Mads-Anders Baggesgaard redigeret Confronting Universalities (2011).