Karen Wistoft professor MSO ved Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik

Karen Wistoft er pr. 15.01.12 ansat ved Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik, som professor med særlige opgaver. Her skal hun bl.a. styrke forskningsbaseringen af den grønlandske læreruddannelse.

Karen Wistoft er cand.pæd. i almen pædagogik og ph.d. i sundhedspædagogik med en afhandling om værdiafklaring blandt andet i Grønland.

Professoratet er det første ved det nye Grønlands Universitet, der har eksisteret siden 2007. Det er det fjerde professorat i Grønlands Universitets historie og det første professorat i pædagogik.

Professoratet skal ses i sammenhæng med Grønlands Universitetets ønske om at styrke forskningsbaseringen af den grønlandske læreruddannelse.

Hovedopgaverne vil bestå i at:

• udarbejde en forskningsstrategi
  • etablere et aktivt pædagogisk forskningsmiljø
  • støtte op om styrket forskningsbasering af undervisningen på læreruddannelsen og
  • sikre en stabil international videnskabelig forankring af såvel pædagogisk udvikling som forskning i relation til læreruddannelse og skole.

Karen Wistoft skal således styrke koblingen mellem pædagogisk forskning, uddannelsesvidenskab, læreruddannelsen og den professionelle praksis i folkeskolen. Det skal ske ved dels at støtte op om den fremtidige udvikling af skolens undervisnings- og læringsmiljøer, så de understøtter elevernes faglige, sociale og alsidige udvikling, og dels ved at styrke samspillet mellem læreruddannelsen, folkeskolen og de forskningsindsatser, der sættes i gang.

Endelig skal Karen Wistoft inspirere med formidling og undervisning ud fra sin egen forskning på området for børn og unges læring, trivsel og udvikling.

Da professoratet er en femårig 30%-ansættelse, vil Karen Wistoft fortsat være ansat som lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, hvor hun aktuelt forsker i højskolefællesskaber og meningsfuld sundhed, trivsel og selvværd, mental sundhed i skolen, naturoplevelser, skolehaver og ude-pædagogik samt i seksualundervisning med babysimulatorer i Grønland. Hun vil desuden fortsat undervise og vejlede på flere af instituttets uddannelser samt vejlede ph.d.-studerende.

Læs mere om Karen Wistofts forskning på www.dpu.dk/om/kawi