Konsortium med AU vandt udbud om pædagogikum

Aarhus Universitet får sammen med Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og RUC ansvaret for teoretisk pædagogikum for gymnasielærere i de kommende år.

Aarhus Universitet er med i den gruppe, som under ledelse af Syddansk Universitet får ansvaret for det teoretiske pædagogikum i de kommende år.

Det var Undervisningsministeriet, som i sidste uge besluttede, at konsortiet, der også omfatter RUC og Aalborg Universitet, fremover skal sikre, at lærere på de gymnasiale uddannelser opnår den nødvendige pædagogiske viden.

Alle hovedområder på Aarhus Universitet med relation til gymnasiefag vil få mulighed for at blive involveret i den del af pædagogikum, der handler om fagenes didaktik, og Aarhus Universitets læringscentre og Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) vil naturligt kunne inddrages i forbindelse med det almendidaktiske og –pædagogiske arbejde.

Ved Arts vil Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier få den koordinerende rolle.

Med aftalen bygges videre på et eksisterende samarbejde mellem Aarhus Universitet og SDU om det teoretiske pædagogikum. Det nye samarbejde gælder i perioden fra juli 2014 frem til august 2018.

Mette Brinch Thomsen
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier