Mere viden om Arts-kandidaters kvalifikationer og beskæftigelse

Nutidens kandidater fra Arts tilfører arbejdspladser særlig værdi i kraft af deres kvalifikationer. Kandidaterne er ikke kun i stand til at udføre komplekse opgaver effektivt, men bidrager ofte med stor selvstændighed til at løfte kvaliteten i opgaveløsningen. Det viser en ny undersøgelse.

Kravet om dimensionering på mange af de humanistiske uddannelser og kvalitetsudvalgets seneste to rapporter har sat fokus på, om de humanistiske uddannelser er tilstrækkeligt orienterede mod arbejdsmarkedet. Fakultetsledelsen har på den baggrund fået lavet en undersøgelse af de humanistiske kandidaters betydning for det danske arbejdsmarked.

-Vi ønskede at indhente mere viden om, hvordan vores kandidater anvender deres uddannelser på arbejdsmarkedet, og hvordan deres fagligheder matchede samfundsmæssige behov, fortæller dekan Johnny Laursen om undersøgelsen, der netop har udmøntet sig i rapporten: AU Arts dimittenders karriereveje, kompetencer og værdiskabelse.

Binder organisationen sammen

Af rapporten fremgår det blandt andet, at mange kandidater og aftagere finder, at Artskandidater bidrager til at styrke den organisatoriske sammenhæng på deres arbejdsplads. En af de kompetencer, der bliver fremhævet af såvel kandidater som aftagere, er en unik evne til at udgøre et bindeled mellem forskellige fagligheder på en arbejdsplads.

-Undersøgelsen peger på, at vores kandidater har stærk faglighed, og at de desuden er gode til at skabe sammenhæng mellem en organisations forskellige arbejdsområder, og har stor fleksibilitet i forhold til de skiftende opgaver, som præger mange moderne arbejdspladser. Det fremgår også, at Arts-kandidater har en evne til at se en problemstilling fra forskellige synsvinkler og stor tilpasningsevne, fortæller Johnny Laursen, der også har noteret sig, at ledighedsperioden blandt nyuddannede kandidater fra Arts er reduceret.

Undersøgelsen viser, at ledighedsperioden blandt nyuddannede kandidater fra Arts over de seneste ti år er blevet kortere.

Fokus på fortsat positiv udvikling

Undersøgelsen peger imidlertid også på en række punkter, hvor man kan udvikle Arts- uddannelserne, så dimittenderne står endnu bedre rustet til fremtidens krav på arbejdsmarkedet.

-Rapporten aftegner et billede af, hvad vores kandidater er særligt gode til, og giver også bud på, hvordan de kan blive bedre. Det er meget muligt, at vi får brug for at undersøge de enkelte uddannelsers særlige profiler mere i dybden for at understøtte uddannelsesudviklingen. Det er under alle omstændighederne et emne, som vi kommer til at arbejde videre med. Det bliver op til fakultetsledelsen og uddannelsesudvalget på Arts at beslutte, hvordan der konkret skal følges op på rapporten, fortæller Johnny Laursen.

Læs hele rapporten

Fakta om undersøgelsen

Rapporten ”AU Arts dimittenders karriereveje, kompetencer og værdiskabelse” er udarbejdet af DAMVAD Analytics. Formålet med undersøgelsen har været at opnå viden om Arts-dimittendernes kompetencer og karriereveje. Undersøgelsen bygger udelukkende på dimittender, der har gennemført en kandidatuddannelse på Arts og dermed ikke bachelordimittender.

De kvalitative data er indsamlet via interview med dimittender fra AU Arts fordelt på ti uddannelses-kategorier. Samtidig er der gennemført interview med aftagere – herunder arbejdsgivere til dimittender fra AU Arts og repræsentanter fra AU Arts’ aftagerpaneler.

I samarbejde med AU’s projektgruppe er sammensætningen af aftagere og dimittender fra forskellige uddannelseskategorier blevet fastlagt. I alt er der gennemført 119 interviews, heraf 60 interviews med dimittender og 59 med aftagere. Der er i alt 28 såkaldte ”match”, hvor både dimittend og vedkommendes specifikke arbejdsgiver er blevet interviewet.