Niels Lehmann udnævnt til prodekan for uddannelse på Arts

Konstitueret prodekan Niels Lehmann er efter en ansættelsesproces blevet udnævnt til prodekan for uddannelse på Faculty of Arts.

Niels Lehmann

Det er ifølge dekan Johnny Laursen en særdeles kvalificeret medarbejder, der fremover kan fortsætte sit virke som prodekan for uddannelse på Arts. Niels Lehmann har siden 1. oktober 2015 været konstitueret prodekan og er blandt ni ansøgere blevet tilbudt at fortsætte i stillingen.

”Det glæder mig meget at kunne meddele ansættelsen af Niels Lehmann som prodekan for uddannelse. Niels er i sin korte tid som konstitueret prodekan gået ind i uddannelsesarbejdet med energi og stor dygtighed. Jeg ved, at hans arbejde er meget værdsat i de faglige miljøer og kan kun sige, at jeg og resten af fakultetsledelsen glæder os til at fortsætte samarbejdet med ham,” siger dekan Johnny Laursen.

En af de vigtigste opgaver, Niels Lehmann skal arbejde med som prodekan, bliver den tilpasning af vores samlede undervisningsudbud til den situation, som de seneste politiske reformer på uddannelsesområdet har skabt, herunder ikke mindst dimensionering, fremdriftsreform og omstillingsbidrag.

”Vi har en stor opgave foran os, for reformerne er så store, at de ikke kan undgå at forandre vores hverdag. Som institutleder for det mest uddannelsesrige institut på fakultetet har jeg allerede bakset en del med problemstillingen og er klar til at gøre alt, hvad jeg kan for at finde de rigtige løsninger på fakultetsniveau. Jeg håber, at de indstillinger, jeg for nylig har udsendt med henblik på at afslutte uddannelseseftersynet, vil vise sig at være et vigtigt skridt på vejen,” siger Niels Lehmann.

Stærkt udgangspunkt
Niels Lehmann er dramaturg af uddannelse og er 54 år. Han har tidligere været institutleder på Aarhus Universitet i næsten 13 år. Efter en periode som studieleder på Dramaturgi overtog han i 2003 ledelsen af Institut for Æstetiske Fag kort tid efter dets dannelse ved en samling af kunstfagene på AU. Efter sammenlægningerne af hovedområderne Humaniora, Teologi og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole blev han i 2011 institutleder for Institut for Æstetik og Kommunikation, hvor han stod i spidsen for endnu en sammenlægning til det, som i dag bærer navnet Institut for Kommunikation og Kultur. Instituttet har under Niels Lehmanns ledelse bl.a. styrket sammenhæng og samarbejde mellem de enkelte uddannelser.

Niels Lehmann glæder sig til opgaverne i rollen som prodekan for uddannelse.

”Selvom det er lidt op ad bakke for tiden, skal vi huske, at vi har et meget stærkt udgangspunkt. Vores uddannelser er grundlæggende af meget høj kvalitet, og jeg ser frem til opgaven med at skabe de bedst mulige rammer for at videreudvikle dem. Det har været en stor fornøjelse at drøfte kvalitetsudvikling med de mange engagerede undervisere og undervisningsplanlæggere, der deltog i de status- og evalueringsmøder, jeg gennemførte i efteråret. Af disse møder fremgik det med al ønskelig tydelighed, at der i fagmiljøerne udvises en enorm seriøsitet og kreativitet i arbejdet med at finde bæredygtige didaktiske løsninger for vores fremtidige uddannelser.”

Kontakt:

Johnny Laursen, dekan på Faculty of Arts, Aarhus Universitet