Nu får alle ansatte på Arts det samme mail- og kalendersystem

I løbet af foråret kommer alle medarbejdere ved AU til at bruge Outlook. Vi får også alle nye e-mail-adresser. For en del ansatte ved Arts sker der ingen forandring eller blot en opdatering af programmet Outlook - for andre er programmet helt nyt, fordi de er vant til at bruge FirstClass. Se her, hvad det betyder for dig.

Nye e-mail-adresser

Tildelingen af nye e-mail-adresser sker uafhængigt af implementeringen af det fælles mailsystem. Du får i god tid inden direkte besked om, hvordan du skal forholde dig.

Læs mere om nye e-mail-adresser her

Overgang til Outlook 2010 – sådan foregår det

Hvis du i forvejen har Outlook 2007 eller 2010, skal programmet ikke opgraderes.

Øvrige mailbokse overflyttes gradvist og i grupper over i Outlook 2010. Den endelige tidsplan er ikke på plads endnu, fordi der stadig foretages test for at sikre det tekniske setup.

Men dette er sikkert:

  • Den enkelte medarbejder får direkte besked pr. mail ca. 14 dage før egen overgang til Outlook 2010 og evt. flytning af tidligere indhold.
  • Efter evt. flytning af indhold har du straks adgang til dine mails via webmail: http://mail.au.dk
    De fleste vil dog med det samme kunne starte det nye Outlook og bruge programmet frem for webmail. Supportere sørger for installering og står til rådighed for spørgsmål.
  • Du behøver ikke at være på dit kontor, når det nye program skal installeres – men vil du have vejledning er det en god idé at være til stede. Ellers er du velkommen til at møde op på et af de mange lynkurser, hvor funktioner i Outlook 2010 gennemgås – eller du kan læse/se online vejledninger.
  • Vær opmærksom på, at når vi overgår til et fælles mail- og kalendersystem er din kalender åben for alle ansatte ved universitetet. Det betyder, at kolleger kan se aftalers navn, sted og tidspunkt – med mindre du markerer dem som ”privat”.
  • Siden: www.au.dk/nymail opdateres løbende under hele projektet. Her kan du se information om kurser, vejledninger, support og meget andet

For dig, der bruger FirstClass

Det vigtigste, du skal vide som FirstClass-bruger, er:

  • FirstClass bliver ved med at være åben – også efter indførelsen af Outlook. Du mister altså ingen funktionaliteter i FirstClass. Systemet kører videre indtil det erstattes af et nyt e-læringssystem - forhåbentlig i løbet af 2013.
  • Dine mails og dine kalenderoplysninger kan desværre ikke overflyttes automatisk fra FirstClass til Outlook. Det betyder, at du i et vist omfang er nødt til at bruge to systemer i et stykke tid.
    Du kan dog selv opsætte omdirigering af dine e-mails fra Firstclass til Outlook
  • Indtil et nyt e-læringssystem er i drift, vil FirstClass fortsætte som kanal til studerende ved det tidligere HUM. FirstClass lukkes først ned for studerende, når der er implementeret et nyt e-læringssystem. Det forventes at blive i løbet af 2013.

Se information om overgangen fra FirstClass til Outlook