Ny arbejdstidsaftale på Arts

Dekan Mette Thunø og fællestillidsrepræsentant Per Dahl har primo maj indgået en fælles aftale om arbejdstiden for alle medarbejdere på Arts.

Følgebrev fra Mette Thunø og Per Dahl:

Der er primo maj indgået ny arbejdstidsaftale mellem dekan Mette Thunø og fællestillidsrepræsentant Per Dahl efter længere tids forhandlinger i et forhandlingsudvalg bestående af dekan Mette Thunø, institutleder Bjarke Paarup, viceinstitutleder Claus Holm, campuschef Per Lindblad Johansen, lektor Per Dahl, lektor Charlotte Paludan, lektor Ida Juul og lektor Marianne Schleicher. Fakultetsledelsen og FSU er blevet holdt løbende orienteret om aftalens indhold.

Formålet med forhandlingerne har været at indgå en fælles aftale om arbejdstiden for alle medarbejdere på Arts og dermed samordne en række forskellige eksisterende aftaler og etablere nye, hvor der ingen tidligere har været. Det overordnede mål hermed er at sikre alle medarbejdere en balanceret arbejdstidsfordeling mellem undervisnings- og forskningsopgaver. Endvidere er det med aftalen hensigten, at ledelsen såvel som alle medarbejdere opnår et overordnet overblik over forbruget af timer i relation til de enkelte uddannelser på hvert institut.

Arbejdsgruppen har bestræbt sig på at formulere en enkel, fleksibel og funktionel aftale, der kan understøttes af en digital registrering af den enkelte medarbejders tidsforbrug til undervisningsopgaver. Der udvikles pt. et særligt it-program til formålet. Der vil efter sommerferien blive arrangeret en række introduktioner til det nyudviklede registreringssystem.

Et andet overordnet perspektiv har været at give aftalen troværdighed ved at sikre en håndtering af tidligere opståede ubalancer (registrerede såvel som ikke-registrerede) i tidsforbruget mellem forsknings- og undervisningsrelaterede opgaver.

Det er vores håb, at alle vil tage godt imod aftalen og bruge den som tiltænkt, således at både ledelsen og alle medarbejdere i dialog med hinanden fremover kan aftale en arbejdstidsfordeling, der både tilgodeser fakultetets forskning og de forskningsbaserede uddannelser.

Der vil før sommerferien blive afholdt tre informationsmøder (to på Campus Aarhus og et på Campus Emdrup), hvor dekan og tillidsrepræsentant vil være tilstede for at forklare aftalens indhold og besvare spørgsmål. Tid og sted vil fremgå af nyhedsbreve.

Dekan Mette Thunø og fællestillidsrepræsentant Per Dahl

Læs Arbejdstidsaftale på Arts (indgået den 5. maj 2014)

Aftalen bliver også rundsendt på dansk og engelsk sammen med nyhedsbreve på institutter og centre.