Optaget af ph.d.-studerende på de åbne opslag er tilbage på 2016-niveau

Efter et meget højt antal optagne på de to årlige opslag af åbne ph.d.-stipendier fuldt finansieret af fakultetet i 2018-2019, går Arts i 2020 tilbage til tidligere års niveau. Medfinansieringen af stipendiemåneder i eksterne forskningsprojekter reduceres tilsvarende til 12 måneder uanset antallet af stipendiater i ansøgningerne. Antallet af ph.d.-kurser tilpasses antallet af indskrevne.

I det forgangne år har mere end 80 ph.d.-studerende opnået ph.d.-graden fra Faculty of Arts, hvilket er et historisk højt antal. I denne forårsrunde har fakultetet optaget færre på det åbne opslag, men håbet er, at det kan komme tilbage på det meget høje niveau med i alt 300 indskrevne ph.d.-studerende, f.eks. hvis det lykkes at opnå en bedre balance mellem 4+4 og 5+3-ansøgere.

Der er også stadig stor succes med hjemtag af eksterne midler til ph.d.-studerendes projekter, og fakultetet har til stadighed mange eksternt eller delvist eksternt finansierede stipendier med institutioner og fonde uden for Arts. Fakultetet fastholder de to årlige runder af åbne fakultetsfinansierede opslag med optag på begge virkemidler, både 5+3 og 4+4, fortæller prodekan Anne Marie Pahuus, som samtidig opfordrer til at alle miljøer har begge muligheder i tankerne, når der vejledes interesserede ansøgere.

Tilpasning af medfinansiering

Medfinansiering af stipendiemåneder ved ansøgning til eksterne midler er samtidig blevet tilpasset, så der maksimalt kan medfinansieres med et beløb svarende til de 12 første stipendieløn-måneder af ét projekt, uanset antallet af ph.d.’ere i det kollektive forskningsprojekt.

Kompensationen fra ph.d.-skolen til institutternes timeforbrug på undervisning på ph.d.-kurser fastholdes på samme beløb som hidtil, men hvor timeregistreringen nogle steder er øget med flerlærerundervisning og et højt antal kurser, vil ph.d.-programlederne påse, at de fastsatte regler for timeregistrering med en blot lidt bedre normering end undervisning på BA og KA følges, og at vi samlet formår at holde os inden for budgettet i VIP-timeforbrugskompensation fra ph.d.-skolen.

”Vores forventning er, at der bliver råd til, at vi i løbet af en overskuelig periode kan komme op på et højere optag af ph.d.-studerende, end det som vi så ved den netop gennemførte runde, hvor succesraten desværre var meget lav”, siger Anne Marie Pahuus på vegne af fakultetsledelsen.