Ph.d.-skolen på Arts får ny leder

Johnny Laursen stopper ved udgangen af juni 2014 som leder af Graduate School of Arts, når hans 3-årige udpegningsperiode udløber. Ph.d.-skolen vil fremover blive ledet af Anne Marie Pahuus, prodekan for forskning og talent.

Johnny Laursen har varetaget posten som ph.d.-skoleleder på Arts i tre år. I den periode har han samlet de tidligere ph.d.-skoler fra HUM, TEO og DPU i én fælles Graduate School of Arts. Arts var i 2011 det eneste af AU’s hovedområder, som valgte at udpege en ph.d.-skoleleder, som ikke også var prodekan:

”Vi valgte at sætte ekstra kræfter ind på etableringen af én fælles skole efter fusionen. Johnny Laursen kom med lang erfaring som ph.d.-skoleleder, og han har fået opbygget en skole, som i dag har høj legitimitet både nationalt og internationalt. Fusionen af de tidligere skoler er lykkedes, men med beslutningen om at udpege en prodekan som leder af skolen, kommer vi på linje med de øvrige hovedområder,” siger Mette Thunø, dekan på Arts.

En mangfoldig ph.d.-skole

Ph.d.-skolen på Arts fremstår i dag som én samlet skole med fælles standarder på tværs af fagene. Johnny Laursen fremhæver den fælles forståelse af kvalitet, fælles krav for optag og fælles forventninger til niveauet for en ph.d.-afhandling på Arts som dét, der har løftet skolen frem til den position, den har i dag. Men også ph.d.-skolens mangfoldighed gør den ret unik:

”Vi har den traditionelle fem plus tre, og så har vi fire plus fire, hvilket er ret nyt Arts. Vi har også en stigende andel af internationale ph.d.-studerende samt dobbelt- og fællesgrader med andre universiteter,” fortæller han.

Plads til at eksperimentere

Når ansvaret for skolen overdrages til prodekanen, tæller den i alt cirka 260 indskrevne ph.d.-studerende og 8 ph.d.-programmer. Prodekan Anne Marie Pahuus er opmærksom på, at det er en stor opgave - men det skræmmer hende ikke:

”Jeg har sammen med Johnny Laursen deltaget i båndet for talentudvikling, og jeg har været meget involveret i udviklingsarbejdet med ph.d.-skolen. Vi har en stærk ph.d.-skole, hvor der er plads til at eksperimentere med formerne, overskride faggrænser og finde den model, der passer bedst til vores fagmiljøer. Samtidig har vi dygtige og engagerede ph.d.-programledere og vejledere, som jeg glæder mig til at arbejde endnu tættere sammen med,” fortæller hun.

Internationale opgaver for AU

Johnny Laursen skal fremover være lektor i historie på Institut for Kultur og Samfund, og så skal han fortsætte med at varetage en række internationale opgaver for AU – blandt andet i Horizon2020-programmet og i det europæiske universitetssamarbejde COIMBRA.

”Det er spændende opgaver, men jeg kommer til at savne berøringsfladerne til alle fakultetets fag og alle de engagerede folk, jeg har samarbejdet med i min tid som ph.d.-skoleleder på Arts. Det gælder både programlederne, bedømmelsesudvalg, vejlederne og ph.d.-studerende,” siger Johnny Laursen.