Proces for tværgående forskningssatsninger på fakultetet forlænges

Fakultetsledelsen har besluttet at forlænge den proces, der skal indkredse og udpege mulige tværgående forskningssatsninger på fakultetet, sådan at flere ideer og forslag kan nå at komme frem.

Oprindeligt skulle forslag til fakultets-forskningssatsninger være indsendt nu i begyndelsen af oktober 2015 og drøftet indledende i Akademisk Råd sidst i oktober. Institutternes frist for ideindspil vil nu først være i begyndelsen af 2016.

Forlængelsen af processen er foreslået af dekanen efter møde i Akademisk Råd, der overfor Johnny Laursen har givet udtryk for, at de mente, der ikke var tid nok i den indledende fase til at få ideerne formuleret og sendt frem. Fakultetsledelsen tilsluttede sig dekanens forslag om udsættelse.

"Det er selvfølgelig i fakultetets interesse, at der er tid til, at alle miljøer som ønsker det kan udfærdige forslag til tværfakultære satsninger," forklarer Johnny Laursen.

"Det har aldrig været hensigten at forcere processen, så vi lytter til de synspunkter, der er kommet fra nogle medlemmer af Akademisk Råd og kommer med forslag til en længere proces, hvor fakultetssatsningerne først vil blive endeligt udpeget i sommeren 2016," fortsætter han.

Både rammer og proces vedr. forskningssatsningerne, som skal gå på tværs af fag, institutter eller fakulteter, vil blive diskuteret i fakultetsledelsen og Akademisk Råd i efteråret. Formatet for og organiseringen af fakultetssatsningerne forventes at ligge klar i løbet af efteråret. Og både proces og rammer vil, så snart de ligger fast, blive formidlet til videnskabelige medarbejdere på institutterne og CUDiM.

Institutternes fremtidige forskningsorganisering og kommende forskningsudvalg skal fortsat være på plads primo 2016, som det blev besluttet i forbindelse med Arts-processen.