Seks ph.d. studerende fra Arts modtager rejselegater

Rejselegater gør det muligt for seks ph.d. studerende at søge inspiration ude i verden. Ferdinand Sallings Mindefond har bevilget 150.000 kr. til en ph.d.-studerende fra Institut for Æstetik og Kommunikation. Samtidig modtager fem andre ph.d.-studerende ved Arts hver 20.000 kr. fra Idella fonden.

Inge Lise Mogensen Bech modtager et legat på 150.000 kr. fra Ferdinand Sallings Mindefond, der hvert år uddeles til særligt ambitiøse og internationalt orienterede studerende. Legatet skal finansiere rejseaktiviteter i forbindelse med hendes ph.d.-projekt om modernistisk kunst.

Fra Paris til New York – og hjem til Aarhus

Med legatet bliver det muligt for Inge Lise Mogensen Bech at belyse dansk modernistisk kunst i et internationalt perspektiv, i og med hun i løbet af de næste tre år besøger nogle af verdens største kunstmuseer, herunder Museé D’Orsay i Paris, Reina Sofia i Madrid samt MoMA og Guggenheim i New York. Samtidig lægger hendes forskning op til et udbygget samarbejde mellem Institut for Kommunikation og Æstetik og Kunstmuseet Aros i Aarhus.

Stipendierne giver hende også mulighed for at søge et forskningsophold på Humboldt Universitetet i Berlin, ligesom hun vil deltage i en kunstkonference om Avant-Garde kunst og modernisme i Helsinki.

Fem Ph.d. studerende modtager hver 20.000 kr.

Fem andre ph.d. studerende fra Arts har modtaget legater á 20.000 kr. fra Idella fonden, som giver støtte til yngre studerende inden for det humanistiske felt. Bevillingerne skal bruges på studieophold i udlandet samt rejseaktivitet i forbindelse med konferencer og feltarbejde.

De fem ph.d. studerende er:

Mette Løvscal (arkæologi)
Martin Ejsing (filosofi)
Mette-Marie Zacher Sørensen (æstetik og kultur)
Kim Boeskov (musikpædagogik)
Christian Gade (filosofi)

Dekanen ønsker tillykke

Dekan ved Arts, Aarhus Universitet, Mette Thunø ønsker de seks ph.d.- studerende tillykke og glæder sig over den internationale viden, de bringer hjem til universitetet.

- Vi er meget glade for, at ph.d.-studerende på Arts på den her måde får mulighed for at tilføre deres forskningsprojekter en ekstra, international dimension. Det er af stor betydning for både projekterne og de studerende selv. Og så er vi selvfølgelig glade for alle de internationale kontakter, de opbygger, som på sigt kommer hele AU til gode, siger Mette Thunø.