Slut med e-mails i FirstClass 1. juni 2016

Den planlagte lukning af FirstClass går nu ind i sidste fase. Fra den 1. juni 2016 kan man ikke længere sende eller modtage e-mails i FirstClass. Mails sendt til hum-adressen vil for alle medarbejderes vedkommende blive omdirigeret til Exchange (Outlook).

Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

FirstClass (FC) lukkes som planlagt d. 1. september 2016. Hen over sommeren flytter Arts IT-support alle e-mails fra FC til Outlook, hvor de vil blive placeret i en separat mappe. Det er derfor nødvendigt at stoppe mailtrafikken allerede 1. juni.

Det samme gælder for upload af filer til systemet. Arts IT-support står for at flytte alle de filer, der er uploadet til skrivebord eller konferencer. De private filer flyttes til en mappe på brugernes personlige drev (P-drevet for de fleste), mens filer fra de fælles konferencer flyttes til andre placeringer efter aftale med institutter og afdelinger.

Tag et billede af dit FC-skrivebord

En del undervisningskonferencer flyttes til institutternes fællesdrev efter aftale mellem institutter og Arts IT-support. Som medarbejder skal du være opmærksom på at identificere de konferencer, hvor du har materiale, du fortsat gerne vil have adgang til.

Arts IT-support laver desuden en kopi af alle filer fra konferencerne, men det kan vise sig kompliceret at genfinde netop din konference blandt systemets knap 15.000 konferencer. Tag derfor et skærmbillede (screenshot) af dit FirstClass-skrivebord, inden systemet lukker den 1. september 2016 – det giver den bedste forudsætning for at finde dine data igen, hvis det bliver nødvendigt.

Sådan laver du et screenshot - Guide til Windows og Mac