Status for årets ph.d.-indsats på Arts

Årsrapporten for Graduate School, Arts 2013 er nu offentliggjort og kan læses på hjemmesiden

2013 blev året, hvor Graduate School, Arts (GSA) omsider blev etableret som en forenet ph.d. skole og dermed afløste de tre tidligere ph.d. skoler indenfor de gamle hovedområder. Årets indsats og de aktuelle udfordringer sammenfattes nu i en ny årsrapport for ph.d. skolen.

”Graduate School, Arts har været igennem en periode med mange omvæltninger, både administrativt og fagligt og er nu ved at finde sine ben som én samlet ph.d.-skole med otte velfungerende ph.d-programmer. På trods af de mange udfordringer viser rapporten med al tydelighed at vi indskriver og uddanner studerende med faglig og international tyngde, som forhåbentligt alle føler sig rustede til at betræde de mulige karriereveje efter ph.d-forløbet,” siger Johnny Laursen, leder af Graduate School, Arts.

Året der gik

Forskeruddannelserne ved GSA er i dag fordelt på otte forskellige ph.d. programmer, der i 2013 dannede rammen om mere end 30 forskellige forskningskurser, samt en række kurser i samarbejde med Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og stribevis af yderligere seminarer workshops mv.

Skolen kunne i 2013 sige goddag til 72 nye ph.d. stipendiater, mens 64 fik tildelt ph.d. graden for en stribe afhandlinger indenfor en bred vifte af problemstillinger indenfor hele det kulturvidenskabelige felt – fra ”Georg Brandes og arven fra oplysningen” til ”Teori og praksis i læreruddannelsen – kundskabsformer, kultur og kropslighed”.

I årsrapporten kan man udover oversigter over de påbegyndte og afsluttede ph.d. projekter også finde alle relevante tal om antallet af optagne, finansieringen, gennemsnitlige gennemførselstider, antal publikationer med mere.

Internationalisering og samarbejde

Et flagskib i skolens internationaliseringsbestræbelser er det fælles projekt ”Exede”, der blev etableret i samarbejde med University of Edinburgh i 2011, og som omfatter en række forskellige workpackages om bl.a. ’best practice’, vejledning og fælles ph.d. grads programmer. Et nybrud i 2013 var yderligere etableringen af en række nye samarbejder med udenlandske universiteter omfattende University of Edinburgh, Queen’s University, Belfast og  University of York.  Også i Danmark blev samarbejdet fortsat med en lang række eksterne partnere i forbindelse med ph.d. projekter: University Colleges, museer, hospitaler og kommuner og regioner.

Læs hele årsrapporten 2013 fra Graduate School, Arts