Store perspektiver i ny samarbejdsaftale med brasiliansk universitet

Lingvister på velrenommeret brasiliansk universitet har vist så stor interesse for en sprogteori udviklet af professor Henning Nølke, at det har resulteret i en perspektivrig ny samarbejdsaftale mellem AU og Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) i Natal.

Rektor for UFRN Prof. Ângela Maria Paiva Cruz og dekan Mette Thunø underskriver samarbejdsaftalen.

Henning Nølke, professor i fransk på Institut for Æstetik og Kommunikation, fik i 2012 en invitation fra UFRN, som gerne ville have ham til at deltage i en konference og fremlægge sin forskning i tekstlingvistik med særligt vægt på sproglig polyfoni – eller hvordan flere stemmer kommer til udtryk i tekster og diskurser:

”Det kom nærmest ud af det blå. Og det var en stor overraskelse, at min sprogteori og forskning er så udbredt i Brasilien. Jeg ved, den benyttes i store dele af verden, men jeg var slet ikke klar over, at brasilianerne i den grad har taget den til sig,” fortæller han.

Oversættes til brasiliansk

Faktisk er lingvisterne fra UFRN så interesseret i sprogteorien, at de vil oversætte Henning Nølkes bog om ScaPoline (La théorie SCAndinave de la POlyphonie LINguistiquE) til brasiliansk.

Og som et første konkret udslag af samarbejdet har Henning Nølke modtaget den brasilianske ph.d.-studerende Adriana Jales, der skal arbejde et halvt år i Aarhus under hans vejledning.

Henning Nølke er blevet inviteret til at vende tilbage til Natal flere gange i det kommende år, og derudover ønsker UFRN at få tilknyttet både ham og lektor Merete Birkelund i et internationalt netværk inden for forskning i juridisk sprog.

På den baggrund underskrev rektor for UFRN Prof. Ângela Maria Paiva Cruz og dekan Mette Thunø mandag den 21. oktober en formel samarbejdsaftale. Underskrivningen fandt sted i forbindelse med den brasilianske delegations tre-dages besøg på AU.

Nye muligheder for studerende på Brasiliansk

Vinicius Mariano de Carvalho er lektor på Brasiliansk på AU. Han har været med til at få aftalen på plads, og fik under delegationens besøg mulighed for at præsentere uddannelserne på Brasilianske studier. Han ser også store perspektiver i det nye samarbejde:

”Vi har bidraget til besøget med vores faglige indsigt, og samtidig har vi fået udvidet vores netværk med universiteter i Brasilien. UFRN er et universitet med et vældigt godt fagligt renommé, og vi sender allerede vores første studerende derover på udveksling i januar,” fortæller Vinicius Mariano de Carvalho.

Interessen for Henning Nølkes forskning har således banet vejen for et større samarbejde mellem AU og UFRN. Den nye aftale er en rammeaftale, og den vil blive udmøntet i konkrete samarbejdsaftaler både på Arts og på det øvrige AU; UFRN er blandt andet i dialog med institut for Geoscience om mulige faglige fællesskaber.

Fra venstre: Professor Henning Nølke, prodekan Jan Ifversen, Maria das Graças Soares Rodrigues, dekan Mette Thunø, rektor for UFRN Ângela Maria Paiva Cruz og lektor Vinicius Mariano de Carvalho