Studerende og medarbejdere på Arts får nyt fælles læringssystem

Blackboard er AU’s nye digitale mødested, hvor man som underviser og studerende får mulighed for at mødes omkring egne fag. På Arts bliver det 1. års kandidatstuderende på to institutter, der i første omgang tager systemet i brug efter sommerferien, mens resten følger efter i 2015.

Blackboard er det nye fælles læringssystem, der skal afløse både AULA og FirstClass i løbet af 2014-2015. Det bliver et fælles system på hele Aarhus Universitet, der blandt andet er med til at sikre, at de studerende, der har fag på tværs af uddannelser og hovedområder, møder det samme system. Systemet er pilottestet på BSS i 2013 og bliver nu implementeret på de øvrige hovedområder.

Implementering i to faser

På Arts er det Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier der står for implementeringen. De har i efteråret kørt egne pilotprojekter på blandt andet Engelsk og Historie, hvor undervisere allerede er så småt i gang med at bruge systemet til blandt andet at lægge undervisningsmaterialer ud til deres studerende og bruge funktionerne til afleveringer og feedback.

De første, der tager systemet i brug efter sommerferien, bliver 1. års kandidatstuderende på Institut for Æstetik og Kommunikation og Institut for Kultur og Samfund med enkelte undtagelser. Teologi, Arkæologi, og den internationale linie på historie ”International and Global History” venter til næste fase og kommer på Blackboard sammen med Institut for Uddannelse og Pædagogik i foråret 2015.

Blackboard forventes fuldt implementeret på hele AU inden udgangen af 2015.

Prodekan for uddannelse Marianne Ping Huang er med i styregruppen bag implementeringen på Arts og siger:

”Hele Blackboardprojektet er et led i Arts’ strategi for Educational IT, hvor vi ser digitale medier og metoder som centrale for kvalitetsudviklingen af undervisning og uddannelser på Arts. Med Blackboard får underviserne gode muligheder for at udvikle nye og supplerende måder at undervise og vejlede på, som ikke udelukkende behøver at foregå i klasserummet. Samtidig får de studerende et fælles system, som sikrer en ensartet og sammenhængende læringsplatform, uanset hvilket fag og uddannelse de følger.”

Sådan fungerer Blackboard

Blackboard er til forskel fra tidligere læringssystemer på Aarhus Universitet integreret med andre administrative systemer som STADS og Syllabus. Derfor kan undervisere og studerende forvente, at deres kurser allerede er i Blackboard, første gang de logger ind.

Blackboard er bygget op, så hver person, om man er underviser eller studerende, har sin egen profil, som mange vil kende det fra blandt andet Facebook. Det betyder, at systemet tager udgangspunkt i dig som bruger, hvad enten du er underviser eller tilmeldt som studerende, og du vil dermed også kun få vist de kurser, der er relevante for dig. Der bliver også mulighed for at oprette grupper på tværs af fagene også i forhold til fælles og tværgående interesseområder, projekter og initiativer.

Inden implementeringen i efterårssemestret bliver underviserne tilbudt introduktionskurser og mulighed for at arbejde med egen kursustilrettelæggelse i det nye læringssystem. Der vil også blive oprettet en webside for både studerende og medarbejdere, med informationer om kurser og vejledninger.