Tilmeld dig Blackboardkursus nu

Efter sommerferien går størstedelen af alle 1. års-kandidatstuderende på Arts over til at bruge det nye læringssystem Blackboard. Derfor vil der fra juni/august og fremover blive udbudt kurser i Blackboard til undervisere og administrative medarbejdere

Gå ind på kursussiden bbsupport.au.dk/kurser/arts. Her finder du kursusbeskrivelser til, hvordan både undervisere og administrative medarbejdere på Arts kommer godt i gang med at bruge universitetets nye læringssystem Blackboard. Siden vil løbende blive udbygget med vejledninger, undervisningsmaterialer og andre informationer om Blackboard.

Det er i første omgang undervisere tilknyttet 1. års-kandidatstuderende fra Institut for Æstetik og Kommunikation og Institut for Kultur og Samfund, der får tilbudt kurser i Blackboard. Forud for semesterstart primært i juni og august får underviserne mulighed for at tilmelde sig forskellige former for korte kurser, som fakultetets Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier står bag. Projektleder bag implementeringen Kirsten Lund fortæller:

”Der vil være mulighed for forskellige typer af kurser, man som underviser kan deltage i efter behov. Både ved at deltage i et introducerende kursus eller ved at tage et onlinekursus hjemmefra. Man kan også booke et cafémøde med nogle kollegaer eller få individuel support af egne kurser.”Udover kurserne vil der blive holdt informationsmøder på begge institutter med en præsentation af systemet.

På Institut for Uddannelse og Pædagogik, hvor Blackboard allerede anvendes i en ældre udgave, tilbydes samme korte kurser, som de kan tilmelde sig i slutningen af året, inden de overgår til den nye version i foråret 2015.

Skal du på kursus?

Udover de pædagogiske kursustilbud bliver der også udbudt et kompetenceudviklingsforløb bestående af tre workshopdage, som skal sikre kompetenceudviklingen generelt i forbindelse med implementeringen af Educational IT.

Fakultetsledelsen har afsat ressourcer til, at alle undervisere i de kommende semestre tilbydes et kompetenceudviklingsforløb med en opstartsworkshop før semesterstart, et midtvejsseminar med sparring og support og en videndelingsworkshop efter semestrets afslutning. Undervisere, der deltager i forløbet, kan timekompenseres med 22,5 timer.

På kurset bliver der skabt rum for undervisningsrelaterede og fagdidaktiske diskussioner. Kompetenceudviklingsforløbet tilrettelægges gerne for underviserteams, hvor der blandt andet vil være fokus på Blackboard og digitale mediers understøttelse af studieaktiviteter og nye undervisnings- og læringsformer.

Alle heltidsansatte undervisere på Arts (eksklusiv adjunkter og ph.d.-studerende) forventes at deltage i forløbet i løbet af de kommende tre år. Undervisere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik med forudgående kendskab til Blackboard kan med fordel overveje dette kursusudbud allerede nu.

Fakta: Hvilke studerende skal bruge Blackboard efter sommerferien?

Fase 1: Efteråret 2014: 1. års-kandidatstuderende på Institut Æstetik og Kommunikation og Institut for Kultur og Samfund dog ikke på Teologi, Arkæologi og den internationale linje på historie ”International and Global History”.

Fase 2: Foråret 2015: Alle øvrige studerende på Institut for Æstetik og Kommunikation og Institut for Kultur og Samfund samt alle studerende ved Institut for Uddannelse og Pædagogik.

Kontakt:

Har du spørgsmål om de korte pædagogiske kurser, kan du kontakte:
Projektleder Kirsten Lund
Mail: klund@tdm.au.dk
Mobil: 21551330

Har du spørgsmål om kompetenceudviklingsforløbet kontakt:
Koordinator Christian Winther Bech
Mail: cwbech@tdm.au.dk