Vellykket studiestart på Arts

Nye initiativer i form af blandt andet en task force og ansættelse af en ruskoordinator har været med til at forbedre studiestarten og imødekomme nogle af de udfordringer, som universitetet forrige år stod overfor.

Sidste års store strukturændringer på Aarhus Universitet gjorde, at der under studiestarten opstod uforudsete problematikker. I år er der blevet arbejdet intensivt for at lappe hullerne fra sidste års studiestart, og det er i vid udstrækning lykkes. En af de nye indsatser har været en studiestarts task force med repræsentanter for institutterne og de administrative områder.

”Det har været godt at arbejde sammen om en så stor opgave i et udvalg med forskellige medarbejdere, der går på tværs af administrative områder. Derfor er det også blevet besluttet, at task forcen skal genoprettes næste år,” siger administrationschef Ole Jensen.

Ole Jensen fortæller, at der i task forcen var bred enighed om, at studiestarten har været vellykket i år.

”Vi er nogenlunde tilbage på samme niveau som inden omlægningen af Aarhus Universitet, og det er meget tilfredsstillende. Det er en stor operation at tage imod tusindvis af nye studerende, og derfor kan det ikke undgås, at der vil opstå nogle problemer. Heldigvis blev de problemer, der opstod i år, håndteret hurtigt,” fortæller han.

Ruskoordinator er blevet ansat

Et andet tiltag for studiestarten på Arts har været, at der er blevet ansat en ruskoordinator. Han hedder Peter Thuborg og har haft til opgave at strukturere studiestarten for de forskellige uddannelser.

”Det har gjort arbejdsprocessen meget mere overskuelig, at informationen og koordineringen er blevet samlet hos én person, der har videreformidlet de relevante oplysninger til tutorerne,” fortæller Peter Thuborg.

Som en del af planlægningen af studiestarten har Peter Thuborg blandt andet afholdt en workshop, hvor de koordinerende tutorer for fagene på Arts udvekslede ideer og erfaringer med rusugen og arbejdet optil.

Rusudvalg bliver stiftet på engelsk

Jody Pennington, der er uddannelsesleder på engelsk, har i samarbejde med tutorerne planlagt studiestarten for de nye engelskstuderende. Han roser tutorerne for deres store indsats, men erkender, at de har haft for mange arbejdsopgaver. Derfor bliver der næste år på tutorernes opfordring stiftet et rusudvalg, hvor medlemmerne får hvert deres ansvarsområde.

”Tutorerne får mere ekspertise, når de specialiserer sig inden for et felt, og det vil skabe en bedre koordination, når arbejdsopgaverne bliver uddelegeret,” fortæller han.

Sen besked om optag

En anden udfordring, der arbejdes på at rette op på til næste år, er at kunne give tidligere besked om hvem og hvor mange, der er optaget på tilvalgs- og kandidatuddannelserne.

"Vi har allerede begyndt dialogen med institutterne om muligheden for, at vi på et tidligere tidspunkt får overblik over optaget på tilvalgs- og kandidatuddannelser. Udfordringen er at finde en løsning, der bevarer fleksibiliteten i det nuværende system. Samtidig skal den kunne imødekomme ønsket om at give de studerende besked i god tid og sikre, at der er tid til en hensigtsmæssig planlægningen af undervisningen," siger Leo Normann Pedersen, der er uddannelseschef ved AU Studieadministration, Arts.