Apple advarer om sikkerhedsbrist – Opdater din iPhone og iPad nu

Bruger du iPhone, iPad eller andre Apple-produkter i arbejdssammenhæng, skal du hurtigst muligt opdatere til den nyeste softwareversion.

Apple advarer om, at der er fundet to alvorlige sikkerhedsbrister i deres produkter, og derfor skal alle opdatere iPhones, iPads og andre mobile Apple-produkter til nyeste softwareversion iOS 15.6.1.

Det vil forhindre, at udefrakommende kan udnytte sårbarheden og tage kontrol over enhederne.

DKCERT, som overvåger digitale trusler mod universiteterne i Danmark, bekræfter at der er tale om en kritisk sårbarhed, der skal tages meget alvorligt.

Sikkerhedschef på Aarhus Universitet Thomas Kaaber opfordrer ligeledes alle medarbejdere til straks at opdatere deres enheder.

”Alle medarbejdere, der bruger iPhone eller iPad bør så hurtigt som muligt installere den nye opdatering. Det tager kun få minutter, og vi minimerer risikoen for angreb.

Opdateringen ligger klar på telefonen og ipad’en og kan tilgås under indstillinger > generelt> softwareopdatering. Her kan man også se, om ens telefon eller iPad allerede er opdateret.

Apple havde et lignende problem i februar, hvor det også var nødvendigt at opdatere.

Har du brug for hjælp?

Oplever du udfordringer med at opdatere din enhed, er du velkommen til at kontakte din lokale IT-support