AU’s syn på ytringsfrihed er i høring

Medarbejdere og studerende er inviteret til at give respons på Universitetsledelsens papir ’Ytringsfrihed for medarbejdere og studerende på Aarhus Universitet’.

Universitetsledelsen har sendt papiret ’Ytringsfrihed for medarbejdere og studerende på Aarhus Universitet’ i høring i de akademiske råd, samarbejdsudvalg og i studenterfora. Målet er at formulere, hvordan universitetet værner om medarbejderne og de studerendes ytringsfrihed og mulighed for at indgå i en åben og fredelig debat.

Afsættet til papiret er Ytringsfrihedskommissionens anbefaling fra 2020, hvor de danske universiteters ledelser blev bedt om at overveje, hvordan forsknings-, informations- og ytringsfriheden kunne styrkes til gavn for det danske demokrati. Forud er inspiration fra ’Chicago-principperne’, som en lang række amerikanske universiteter har tilsluttet sig.

Høringsprocessen er beskrevet på høringssiden ytringsfrihed. Bestyrelsen vil på sit møde den 7. april 2022 behandle det endelige udkast af Aarhus Universitets papir om ytringsfrihed samt resultatet af høringen. Herefter vil dokumentet blive offentliggjort.