Lovpligtig arbejdstidsregistrering: Hvad betyder det for dig?

AU er nu klar med retningslinjer og værktøjer til alle medarbejdere, der fremover skal registrere deres arbejdstid.

Kvinde sidder foran computer med høretelefoner og ser dybt koncentreret ud.
Alle ansatte i teknisk-administrative stillinger på AU skal registrere deres samlede arbejdstid – ligesom de fleste andre grupper på det danske arbejdsmarked. Foto: Lars Kruse

Justering til nyhed (den 16. september 2024): Arbejdstidsskemaet kan pt. ikke downloades. Der er en teknisk fejl. Opdatering følger.

Med den nye lov om arbejdstidsregistrering, som trådte i kraft lige op til sommerferien, skal ansatte i teknisk-administrative stillinger på AU registrere deres samlede arbejdstid – ligesom de fleste andre grupper på det danske arbejdsmarked.

Mange teknisk-administrative medarbejdere på AU er allerede vant til at registrere deres tid, men for nogen vil det være en ny rutine. Frem mod den 1. oktober vil AU’s nye værktøjer og retningslinjer blive implementeret for alle registreringspligtige i de enkelte enheder.

Et fælles arbejdstidsskema er tilgængeligt på en ny hjemmeside, hvor der er vejledning til tidsregistrering, og hvor man kan finde svar på centrale spørgsmål. Skemaerne skal opbevares i Sharepoint, og som medarbejder kan man forvente at høre nærmere i sin egen enhed.

Ansatte i videnskabelige stillinger og ledere med personaleansvar kan ifølge Medarbejder- og Kompetencestyrelsen undtages kravet om arbejdstidsregistrering efter en konkret og individuel ledervurdering. Denne proces er i gang, og alle, der kan undtages, vil i løbet af efteråret modtage et tillæg til deres ansættelsesbevis via Digital Post.

Alle medarbejdere har også modtaget en mail om de nye retningslinjer. 

Læs mere om retningslinjerne og find svar på spørgsmål på www.medarbejdere.au.dk/arbejdstidsregistrering 

EU’s arbejdstidsdirektiv

Kravet om registrering af arbejdstid er en del af et EU-direktiv, hvis formål er at sætte rammer for medarbejderes arbejdsmiljø på tværs af unionens lande. Registreringskravet skal sikre, at medarbejderes samlede arbejdstid ikke overskrider 48 timer om ugen over en periode på fire måneder. Læs mere om EU-direktivet her.

På linje med landets øvrige universiteter er AU’s retningslinjer baseret på anbefalingerne fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen om, hvordan loven fortolkes og udmøntes i universitetssektoren.  

Læs også nyhed fra den 28. juni 2024: Ny lov om arbejdstidsregistrering: Mange skal registrere, men ikke alle