Nyt dansk initiativ skal hjælpe ukrainske forskere på flugt

Fordrevne forskere fra Ukraine får nu en ny mulighed for at søge om ansættelse på et dansk universitet, herunder også Aarhus Universitet.

Baseret på en pressemeddelelse fra Danske Universiteter.

Et nyt samarbejde mellem 3 store danske forskningsfonde (Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Carlsberg Fondet) og Danske Universiteter tilbyder nu hjælp til ukrainske forskere, som er ramt af krigen i Ukraine.

Det anslås, at initiativet vil give mulighed for, at omtrent 24 ukrainske forskere kan få ansættelse på et dansk universitet med ordningen. Ordningen kan også støtte forskere på ukrainske universiteter, som fx ønsker at gennemføre fjernundervisning.

Initiativet kommer til at ligge i forlængelse af Scholars at Risk-samarbejdet og får navnet ”Scholars at Risk Ukraine” (SARU).

Der er ansøgningsfrist den 30. september 2022.

Læs hele nyheden fra Danske Universiteter og nærmere om ansøgningsproces.

Du kan også orientere dig på AU’s Ukraine-side.