Bliv bruger i Pure

Den vigtigste betingelse for at blive bruger i Pure er, at du er oprettet i AU's Medarbejderstamkortet og at dine oplysninger er sat til "Vises i Pure". Du skal også have en gyldig afdelings-emailadresse*. AU Pure kan herefter tildele dig en brugerrolle i Pure.

*Gælder ikke nødvendigvis hvis du er hospitalsansat og har en ulønnet tilkytning til Aarhus Universitet.

Oprettelse i Medarbejderstamkortet

Du skal oprettes oprettes i AUs persondata system Medarbejderstamkortet før du kan få adgang til Pure.

Tjek om du er oprettet i Medarbejderstamkortet

Søg på dit eget navn på siden: http://www.au.dk/om/organisation/navnlist/

Kommer dit navn ikke frem på listen, er du sandsynligvis ikke oprettet.

Kontakt din lokale superbruger for at blive oprettet

Du kan finde din lokale superbruger og læse mere om Medarbejderstamkortet på siden:

http://medarbejdere.au.dk/administration/hr/hr-systemer/medarbejderstamkortet/

Der kan gå op til en dag, før du kan logge ind i Pure, efter du er oprettet i Medarbejderstamkortet.

Oprettelse af afdelings-email på "Min profil"

Du skal have en valid medarbejder email i Medarbejderstamkortet for at kunne oprettes som bruger i Pure. Du opretter denne medarbejderadresse i din profil på https://mit.medarbejdere.au.dk/da/profile/mail

Du vælger selv, hvad der skal stå foran snabel-a (@). Det, der står efter, er dikteret af, hvilken afdeling du er tilknyttet f.eks. vil der stå clin.au.dk eller ps.au.dk.

Bemærk:

  • AUH-medarbejdere kan ikke bruge deres rm.dk email. Øvrige Region Midt-ansatte kan godt bruge deres rm.dk email. 
  • AU-medarbejdere kan ikke bruge deres uni.au.dk email
  • Nuværende og tidligere studerende kan ikke bruge deres post.au.dk

Rolletildeling i Pure

Du får automatisk tildelt rollen Personlig bruger i Pure. Det gør dig i stand til at registrere dine publikationer, aktiviteter, projekter mm. og kontrollere visning af dine oplysninger og indhold på din personlige AU hjemmeside.

Har du særlige arbejdsopgaver og har behov for udvidet brug af Pure, skal du sende en mail pure@au.dk og beskrive hvilke opgaver du skal løse. I dialog med dig, vil vi tildele dig de roller og rettigheder, der passer bedst til dine Pure-opgaver.

Særligt for hospitalsansatte uden lønnet tilknytning til Aarhus Universitet

For at sikre at Institut for Klinisk Medicin overholder reglerne for dataadgang for personer med ikke-lønnet tilknytning er der blevet indført en ny procedure pr. 2024. Den nye procedure betyder, at en ulønnet tilknytning nu skal ledsages af en tilknytningsaftale, der kan fornys for et år ad gangen. For at lave en tilknytningsaftale, skal du ansøge online.

Du har brug for en tilknytning, hvis du skal kunne registrere publikationer i Pure og evt. tilgå din AU-mail. Det har stor betydning for din afdeling, at dine publikationer registreres i Pure.

AUH-ansatte 

Når du ansøger online, skal du angive:

  • Den sekretær på din afdeling der systemmæssigt kan registrere dig som tilknyttet.
  • En ”sponsor” - Sponsoren er den AU-ansatte på din enhed/afdeling, der kan stå inde for, at du fortsat har brug for din ulønnede tilknytning. Det er forskelligt fra sted til sted, hvem der kan være sponsor. Spørg evt. din afdelings professorsekretær. Husk at angive sponsors AU-mailadresse.

Andre regionsansatte f.eks. ansatte på regionshospitalerne

Når du ansøger online, skal du angive:

  • Sekretær ved Institut for Klinisk Medicin: Pernille Brink Csösz, pbc@clin.au.dk
  • En ”sponsor”. Spørg dit lokale forskningssekretariat hvem du skal angive – det afhænger af dit ansættelsessted. Husk at angive sponsors AU-mailadresse.

Du finder ansøgningsskemaet her: online ansøgningsformular.

Hvis du har yderligere spørgsmål, kan du kontakte Institut for klinisk medicin på affiliation@clin.au.dk

Selvom en tilknytning lukkes, forsvinder publikationshistorikken ikke fra Pure. Hvis tilknytningen genaktiveres på et senere tidspunkt, vil der være adgang til tidligere registreret indhold.