Kendte problemer i Pure

Senest opdateret: 26. april 2022.

Emnerne på denne liste er problemer, som vi har opdaget, men ikke umiddelbart kan løse. Når løsningen på et problem er fundet og implementeret, fjernes emnet fra listen.

Kortvarige systemproblemer og planlagt nedlukning af Pure bliver annonceret på Pure hjemmesiden og AU's serviceinfo.

Synkronisering til ORCID

Der kan være problemer i forbindelse med at du forsøger at synkroniserer dit indhold i Pure til ORCiD. Problemet opstår, når du fra siden med dine profiloplysninger i Pure, har trykket på ”Overfør” ud for dit ORCiD og efterfølgende klikker på ”Proceed” i det dialogvindue der popper op. Her kan du opleve, at der ikke sker noget, efter at du har klikket på "Proceed".

Dette skyldes, at Pure-leverandøren har ændret på sikkerhedspolitikken vedrørende udveksling af indhold fra Pure. Forskellige browsere håndterer denne ændring forskelligt. Bruger du Chrome, når du er fysisk placeret på AU og bruger AU's netværk, eller bruger Chrome, når du er logget på din AU VPN, vil du med stor sandsynlighed løbe ind i problemet.

Bruger du i stedet Firefox, når du befinder dig på AU eller en AU VPN-forbindelse, burde du ikke have problemer med at synkronisere dine publikationer i Pure til ORCiD. Mislykkes det alligevel med Firefox, kan du skrive til os på pure@au.dk. Eller, drop ind i vores drop-in support torsdag kl. 10-11:00 via Zoom og del din skærm, så vi kan hjælpe dig igennem processen.

Vi forventer, at problemet bliver løst med den næste opgradering af Pure i februar 2022, således at de personer, der ønsker at bruge Chrome i Pure, kan gøre det uanset, hvor de befinder sig.

Personlige hjemmesider i Google søgeresultater

Der har været et antal personlige AU hjemmesider, som ikke dukkede op i Googles søgeresultater, når man søgte efter en forsker. Årsagen var, at der manglede en markør, som Google bruger til indeksering af hjemmesider. Denne fejl kom fra Typo3.

AU IT (Brugeroplevelse) har lavet rettelser til Typo3 og mange af de "forsvundne" hjemmesider er nu dukket op igen. Det vil sige, at Google scanneren har været forbi og indekseret dem. Der kan gå et stykke tid, før alle hjemmesiderne bliver indekseret (igen). Hvor lang tid der kommer til at gå, kan vi ikke sige noget præcist om.

Vi har en aftale med AU IT om, at vi videresender de sager vi modtager på dette problem til dem. Der er således ikke mere vi kan foretage os i denne sag.

Unødvendige gentagelser af organisatoriske tilhørsforhold (backend)

På grund af en dato-synkroniseringsfejl oplever nogle brugere, at de samme stillinger gentagelses under deres organisatoriske tilhørsforhold. Se eksemplet:


Vi har ryddet op i de fejl vi har fundet. For de datoer, der har givet problemer, har vi slået sammenfaldende stillinger sammen til en sammenhængende periode under den relevante organisatoriske enhed. Skriv til pure@au.dk, hvis du ser at det samme tilhørsforhold er opdelt i flere perioder.