På denne side beskrives det hvordan test i forskellige forvaltningssituationer kan gribes an og hvad der bør være fokus på.
Testen bør være i overensstemmelse med forvaltningsområdets teststrategi.
En teststrategi i en forvaltningsorganisation beskriver på overordnet niveau, hvorledes der arbejdes med test i den pågældende forvaltning. Strategien udarbejdes i overensstemmelse med i AU IT’s testpolitik. Skulle der være områder, hvor det ikke er muligt for projektets teststrategi at følge AU IT's testpolitik, skal dette synliggøres og begrundes i teststrategien.
Det er vigtigt at have forståelse for regressionstest ved opdateringer. Herunder er risikovurdering et helt nødvendigt værktøj.
Fokus på de elementer, der er nye eller ændrede
Konsekvensvurdering af, hvordan ny funktionalitet påvirker eksisterende funktionalitet
Man bør altid teste
Proces for testen:
Regressionstest imod øvrig løsning
Hvis det er en udviklingsopgave, skal det undersøges, hvordan testen er dækket på de nederste testniveauer- spørg udviklerne, om de har lavet unittest og integrationstest, hvad de tester for, og om de er afviklede på testmiljøet i forbindelse med udviklingsopgaven - og eventuelt også, om de afvikles, når koden flyttes til produktionsmiljøet. Spørg efter dokumentation for deres test. Vær obs på, at udviklere ofte nøjes med at lave unittest i udviklingsmiljøet, men overlader integrationstest til testeren eller driften, der skal deploye og release. I disse tilfælde er det vigtigt, at den, der står for integrationstest, sørger for at lave testen i det integrerede testmiljø, hvis mere end ét system er involveret.
Der skal laves systemtest af selve udviklings-/konfigurationsopgaven - virker "dimsen", der er udviklet/konfigureret i samspil med det øvrige system?
Se i øvrigt:
Testing heuristics cheat sheet
For implementeringsopgaver i forvaltningen gælder følgende overvejelser: