Fravær på deltidsansatte

På denne side finder du alle relevante vejledninger i forbindelse fraværsregistreringer på deltidsansatte. 

Det inkludere medarbejdere på: 

  • Nedsat tid
  • Faste ugentlig fridage
  • Fleksjobbere

Håndter fravær på deltidsansatte

Vejledningen beskriver, hvordan du, som sekretær, håndtere ferie og fravær på en medarbejder, som er deltidsansat. 

Vejledningen rummer: 

  • Medarbejdere, som ansættes på deltid fra starten af
  • Medarbejdere, som går op eller ned i tid i løbet af ansættelsen
  • Medarbejdere, som har faste ugentlig fridage
  • Konkrete eksempler på håndtering af fraværsregistreringer

PDF-vejledning: Fraværsregistreringer på deltidsansatte

Fravær og faste ugentlige fridage

Medarbejdere, der har faste ugentlige fridage er lidt specielle, fordi i mitHR betragtes deres arbejdsuge, som en 5-dages uge selvom de i praksis arbejder på færre dage. 

Det betyder også, at medarbejderen optjener 2,08 feriedage og 0,42 særlige feriedage hver måned. Derfor afspejler mitHR ikke den virkelige fordeling af ferie og fravær. 

Hvordan skal det håndteres?

  • For at disse medarbejdere ikke får flere feriedage blot fordi de fordeler timerne på færre dage, skal der registreres feriedage på ikke-arbejdsdage 
  • Brug denne skabelon for at se, hvornår der skal registreres feriedage på ikke-arbejdsdage

Skabelon til deltidsansatte med faste fridage

Opdatering af fravær

Når en medarbejder skifter timenorm, ændres timetallet i MSK af stamkortredaktøren, hvorefter det automatisk bliver opdateret i mitHR. Gør man brug af masseregistrering, skal man være opmærksom på, at opdaterer ferien og fraværet, som ligger EFTER ændringen. 

Tidligere var det HR-afdelingerne, som skulle opdatere timeændringen i mitHR, men denne arbejdsgang er nu automatiseret. 

Rapporten Afvigende fraværsregistreringer giver et overblik over medarbejdere, hvis fravær, der muligvis skal opdateres.

> > Læs vejledning: Rapport: Afvigende fraværsregistreringer


Arbejdsgang kort beskrevet - Opdatere fravær

  1. Klik på fraværsregistreringen, der tæller forkert
  2. Ryk startdatoen frem og tilbage
  3. Se hvordan startvarighed opdateret automatisk
  4. Ryk Slutdato frem og tilbage
  5. Se hvordan slutvarighed opdateret automatisk
  6. Gentag alle 5 steps på hver registrering, der tæller forkert

En timetalsændring, hvor ferie og fraværet ikke bliver opdateret, har følgende konsekvenser: 

  • Der kommer en fejlbesked, når man forsøger at registrere en fraværsdag (behøver ikke være ferie, kan sagtens være en sygdom)
  • Timetallet er højere eller lavere end normalt
  • Saldoen tæller muligvis ikke korrekt

Vejledning

Vejledningerne kan afspilles i forskellige formater.

Prøv de forskellige versioner og find den der passer bedst til dig.

Her kan læse om de forskellige formater og funktionaliteter og hvad der anbefales: Vejledning


Har du spørgsmål til processen /funktionaliteten i mitHR, tjek da FAQ-siden inden du kontakter en supportfunktion.

FAQ