5 Hurtige - Info til leverandører

OBS! Aarhus Universitet oplever i øjeblikket forsøg på svindel med falske fakturaer, som er kopier af fakturaer fra leverandører.
Vær derfor opmærksom på henvendelser fra personer, som udgiver sig for at være AU-medarbejdere med vellignende mailadresser, med anmodning om kopi af udestående fakturaer udstedt fra leverandøren til AU. Og send ikke noget uden at undersøge rigtigheden af afsenderen, da der kan være tale om svindel. Vi opfordrer derfor til, at leverandører tjekker mailadressens rigtighed ved en simpel Google-søgning eller på Find en medarbejder (au.dk), hvis man oplever dette.

1) Aarhus Universitet - CVR nr.

CVR er en forkortelse for Det Centrale Virksomhedsregister. I registeret er alle stamoplysninger om danske virksomheder samlet - herunder også momsoplysninger, hvorfor CVR nr. ofte omtales som momsnummer /i udlandet kaldet VAT number.

Aarhus Universitets CVR nummer er 31 11 91 03 / VAT-nummer er DK31 11 91 03.


For at opfylde kravene til en valid faktura, skal fakturaer altid være udstedt/faktureret til Aarhus Universitet og påført vores CVR/VAT-nummer samt en adresse, som kan henføres direkte til en AU-enhed; evt. Nordre Ringgade 1, 8000 Aarhus C, men også gerne andre.

Leveringsadressen kan sagtens være en anden end faktureringsadressen.
 

2) EAN nr.

EAN er en forkortelse af "European Article Numbering" nu omdøbt til "International Article Number" selvom forkortelsen EAN stadig beholdes. Det er et elektronisk nummer og adresse, som alle offentlige virksomheder har. Nummeret bruges til elektronisk fakturering.

Alle enheder på Aarhus Universitet har sit nummer, du kan søge efter jeres EAN nr. på denne side.

3) Bestiller og rekvirent

Foretager du en bestilling, skal du oplyse dit eget navn, og samtidig oplyse, hvem der er godkender af købet.

4) Varenr./ varebeskrivelse

Du skal afgive en kort entydig og præcis beskrivelse af varen/ydelsen.

5) Sag/ Sagsopgave

Du skal oplyse dit projekt nr. og aktivitet nr., som du kan få via dit økonomicenter i administrationscenteret.

Formål med de 5 hurtige

Alle der bestiller varer for AU skal oplyse de informationer der står beskrevet i De 5 Hurtige.


De 5 Hurtige skal medvirke til at:

  • forbedre fakturakvaliteten
  • faktura modtages straks af rette person
  • sikre en hurtig og smidig fakturabehandling
  • leverandørerne betales til tiden
  • rykkere og gebyrer undgås