Afskedigelser og frivillige fratrædelser på Arts

I forbindelse med økonomiprocessen har institutter og centre på Arts indgået en række aftaler om frivillige fratrædelser og seniorordninger samt foretaget en enkelt afskedigelse på Institut for Kultur og Samfund.

Det er særligt det høje antal af frivillige fratrædelser, som har medvirket til at undgå et større antal afskedigelser på Arts. Men både afskedigelser og frivillige fratrædelser kommer til at sætte spor i organisationen:

”I begge tilfælde kommer vi til at sige farvel til en række gode og engagerede medarbejdere, som har været vores kolleger i mange år. Det vil kunne mærkes i den kommende tid – ikke mindst på Institut for Uddannelse og Pædagogik, hvor andelen af frivillige fratrædelser er størst,” siger dekan Mette Thunø

Besparelserne er også gået hårdt ud over Arts’ løst ansatte undervisere (D-VIP), hvor en stor del ikke vil blive genansat.

”Det er ikke en ønskesituation, men vi har været nødt til at prioritere. Vi kommer til at undvære en væsentlig del af de underviserer, som hidtil har spillet en betydningsfuld rolle på vores uddannelser på Arts,” siger Mette Thunø.

Den sidste del af besparelserne er fundet ved at beskære de løbende driftsudgifter som for eksempel receptionen på Campus Emdrup såvel som at udskyde besættelsen af ledige VIP og TAP stillinger.

Afskedigelser og frivillige fratrædelser fordelt på institutter og centre

Institut/center

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier

Institut for Kultur og Samfund

2

Institut for Uddannelse og Pædagogik

14

Institut for Æstetik og Kommunikation

5

22

Afskedigelser og frivillige fratrædelser fordelt på personer (VIP og TAP)

Fastansatte i alt

22

19

3

990

Afskedigelser og frivillige fratrædelser fordelt på VIP, TAP og geografi
(andre lokaliteter end Campus Aarhus)

Campus Emdrup

12

2

• Statistik over samtlige afskedigelser og frivillige fratrædelser på Aarhus Universitet kan læses på temasiden om økonomiprocessen
  • Tal for afskedigelser og frivillige fratrædelser er opgjort pr. 26. marts 2014.
  • De timelønnede undervisere, studentermedhjælpere og studenterstudievejledere m.fl. indgår ikke i fastansatte medarbejdere.