Arts Nyhedsbrev 20. december

Nyt fra og omkring Arts

• Dekanens julebrev
  • Fire nye MSO-professorer er udnævnt
    Fire professorer med særlige opgaver er pr. 1. januar 2012 blevet udnævnt for fem år på Aarhus Universitet.  Med udnævnelsen af professoraterne ønsker Aarhus Universitet at styrke forskningen inden for fagområder med store udviklingsperspektiver.
  • 30 mio. kr. til et dansk Digitalt Humaniora Laboratorium
    I udlandet har forskere og studerende i flere år med stor succes arbejdet i eksperimenterende laboratoriemiljøer også inden for klassiske humanistiske discipliner under betegnelsen Digital Humanities. Med en ny stor bevilling skal et dansk Digitalt Humaniora Laboratorium etableres, og digital humanities udbredes.
  • Bibliotekerne flytter
    I løbet af sommeren 2012 dannes det nye fælles Nobelbibliotek for Arts. Her på siden informeres om flytningen, og du kan komme med forslag til det nye samlede Arts-bibliotek.
  • Aarhus Universitet får nye mailadresser og et fælles mailsystem
    I løbet af 2012 får Aarhus Universitet et nyt fælles mail- og kalendersystem: Microsoft Exchange 2010 (Outlook 2010).
  • Ny web på Arts
    Institutterne på Arts har fået nye websites. Samtidig er information til studerende og medarbejdere blevet samlet i hhv. en studie- og en medarbejderportal. Fremover bliver der kun opdateret på gamle sites, hvis informationen endnu ikke er flyttet til de nye omgivelser.
  • Arts får millioner til nye ideer og forskningscentre
    Kinas vej fra grammofonplader til Mp3-afspillere og sygdomme, der bliver smitsomme over internettet. Forskere på Arts har fået penge til de gode, nye forskningsidéer.
  • Seks ph.d. studerende fra Arts modtager rejselegater
    Rejselegater gør det muligt for seks ph.d. studerende at søge inspiration ude i verden. Ferdinand Sallings Mindefond har bevilget 150.000 kr. til en ph.d.-studerende fra Institut for Æstetik og Kommunikation. Samtidig modtager fem andre ph.d.-studerende ved Arts hver 20.000 kr. fra Idella fonden.