CUDiM og IUP i tættere samarbejde

Der bliver ingen organisatorisk ændring i forholdet mellem IUP og CUDiM - men samarbejdet skal styrkes, og der er planer om en fælles fremtid i Nobelparken.

Som en del af Arts-processen besluttede fakultetsledelsen i december 2014 at undersøge mulighederne for en tættere forbindelse mellem Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og Center for Undervisning og Digitale Medier (CUDiM). Undersøgelsen er nu afsluttet, og fakultetsledelsen har besluttet ikke at lægge enheder sammen men i stedet satse på udvikling af specifikke faglige samarbejder og fælles adresse i Nobelparken i 2017.

”Vi har studeret rapporten og de mange bidrag fra medarbejderne nøje, og vi har noteret os at der er en stor vilje til at engagere sig i konkrete samarbejder, men ikke aktuelt noget stærkt ønske om ændringer i den organisatoriske arbejdsdeling mellem CUDiM og IUP. Det tager vi til efterretning,” siger Johnny Laursen, konstitueret dekan på Arts .

Tæt samarbejde på tre områder

Fakultetsledelsen har udpeget tre forskningsområder med mulighed for - og perspektiver i - et øget fagligt samarbejde mellem IUP og CUDiM; gymnasieområdet, det universitetspædagogiske område og digitalt understøttet undervisningsudvikling. Områderne har også potentiale for et øget samarbejde med Institut for Kultur og Samfund og Institut for Æstetik og Kommunikation. Fakultetsledelsen har besluttet at disse tre områder vil indgå i prioriteringen af tværfakultære forskningssatsninger i august 2015 og desuden indgå i drøftelser med bl.a. Akademisk Råd.

Fælles adresse i Nobelparken

Der forventes at blive ledige lokaler i Nobelparken i 2017, som kan danne fælles ramme om IUP Campus Aarhus og CUDiM. Stedet er centralt placeret, og det et campusområde med stor undervisningsaktivitet. Her forventer både CUDiM og IUP, at man i fælleskab kan skabe gode fysiske læringsrum.

Når der er taget principiel ledelsesbeslutning, vil der derfor blive nedsat to udvalg med deltagere fra begge enheder; et flytteudvalg og et udvalg, som skal rådgive om indretning af undervisningslokaler og læringsrum.

CUDiM fortsætte som center

CUDiM bevares som center for fakultetets universitetspædagogiske udviklings- og kvalitetsarbejde.  Centerlederen og lederne af hhv. IUP og IUP Aarhus har ansvaret for at organisere det videre samarbejde og evaluere og følge op på projekter og udviklingsideer. Johnny Laursen er tilfreds med processen:

"Jeg tror, vi har fundet den rigtige løsning baseret på de indspil, som vi har fået. Det er vigtigt for os, at der fremover etableres et styrket samarbejde mellem CUDiM og uddannelserne på de enkelte institutter om at udnytte udviklingsmulighederne på uddannelsesområdet."

Beslutningen bliver drøftet i fakultetets samarbejdsudvalg den 29. maj og i Akademisk Råd 15. juni 2015.