Drøftelser om en styrkelse af sproguddannelserne

Der har gennem længere tid været ført drøftelser om en intensivering af uddannelsessamarbejdet i europæiske fremmedsprog mellem Institut for Kultur og Kommunikation på Arts og Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus BSS. Arbejdet har bl.a. taget sigte på fælles fag og undervisning og andre former for fagligt samarbejde.

På forslag fra Aarhus BSS og efter dialog med Arts er der imidlertid nu enighed om at gå i gang med at undersøge mulighederne for en mere fuldstændig integration af de europæiske fremmedsprog (spansk, fransk, tysk, engelsk) med sigte på at samle sproguddannelserne på ét fakultet, men således at der fortsat er klare karrierespor for de merkantile og kultursproglige beskæftigelsesprofiler.

Den overordnede målsætning er at etablere Danmarks største og stærkeste sprogmiljø for de store europæiske sprog med henblik på at skabe robuste og fremtidssikrede sproguddannelser med en stærk sproglig kernekompetence og med mulighed for karriererettede tilvalg og gode beskæftigelsesudsigter for kandidaterne.

Drøftelserne har indtil videre fundet sted på institut- og studieledelsesniveau men udvides nu til at omfatte fagniveauet og vil også involvere aftagere og andre samarbejdspartnere. Virksomhedskommunikation indgår i drøftelserne om øget samarbejde om sproguddannelserne.

Drøftelserne forventes tilendebragt i januar 2016. Evt. forslag fra fagmiljøerne vil efterfølgende blive behandlet af de respektive fakulteters samarbejdsorganer og af Universitetsledelsen.