Per Stounbjerg valgt til formand for Akademisk Råd på Arts

De nyvalgte medlemmer af Akademisk Råd på Arts har valgt Per Stounbjerg fra Institut for Æstetik og Kommunikation til formand for Akademisk Råd. Det skete på et konstituerende møde den 31. januar.

Per Stounbjerg
Foto: Søren Kjeldgaard / Folkeuniversitetet

Per Stounbjerg ser frem til at være med til at opbygge en politisk offentlighed på det nye, større hovedområde, som Arts er:

”Vi står midt i en udviklingsproces, hvor det er vigtigt at tænke sig godt om, før beslutninger tages. Det er vigtigt, at medarbejderne høres, både for at tage de bedste beslutninger og for at skabe legitimitet blandt de ansatte. Det er ikke blevet mindre vigtigt, nu hvor hovedområdet både er blevet større og er geografisk spredt”, siger Per Stounbjerg.

Per Stounbjerg valgte at stille op til Akademisk Råd, fordi han interesserer sig for universitetspolitik. Han har tidligere været prodekan på det Humanistiske Fakultet, og han har de seneste fem år været institutleder på Nordisk Institut.

Per Stounbjerg er født i 1956 og blev uddannet cand. phil. i nordisk sprog og litteratur ved Aarhus Universitet i 1982. Han blev ansat som adjunkt ved Nordisk Institut i 1989, og har siden 1993 været lektor i nordisk litteratur samme sted. Han blev i 2005 tildelt doktorgraden for sin afhandling Uro og urenhed. Studier i Strindbergs selvbiografiske prosa.

Fakta om Akademisk Råd
Akademisk Råd er et forum, der skal sikre medinddragelse om akademiske forhold i bred forstand, herunder hovedområdets strategi og budget. Rådets medlemmer vælges blandt de ansatte, således at videnskabeligt ansatte, ansatte ph.d.-studerende, studerende og teknisk-administrativt personale er repræsenteret (sidstnævnte som observatører). Efter den nye universitetslov fra 2011 vælges formanden for Akademisk Råd blandt rådets medlemmer.

På Aarhus Universitet er der et Akademisk Råd på hvert hovedområde. På Arts foregik valget til det Akademiske Råd i november og december 2011. Rådets funktionsperiode er fra den 1. februar 2012.