Seniorpolitik skal fastholde ekspertise

Arts har fået en seniorpolitik, som skal være med til at fastholde seniorenes ekspertise og udbrede kendskabet til senioraftaler.

Seniorpolitikken for Arts udspringer af AU’s personalepolitik, og den præciserer, hvordan seniorsamtaler og seniorordninger administreres på Arts.

Politikken skal være med til at sikre tilknytningen af alle de seniormedarbejdere, som har kompetencer og erfaringer, som er væsentlige for institutternes ydelser:

”Med seniorpolitikken vil vi gerne arbejde for at fastholde de ældre medarbejderes ekspertise og give dem mulighed for en god balance i deres seniorarbejdsliv” siger dekan Mette Thunø.

Seniorpolitikken beskriver mulighederne for både for VIP og TAP – uanset overenskomst og faglig tilknytning.

Tilbud om en seniorsamtale

Ifølge AU’s personalepolitik tilbydes alle medarbejdere en samtale, når de fylder 55. Men det er ikke alle, der føler sig som seniorer i den alder:

”Vi giver tilbuddet i forbindelse med den årlige MUS, året efter man er fyldt 55. Mange synes, at 55 er tidligt for seniortanker, og det er da også helt i orden at afslå tilbuddet. En medarbejder kan altid senere bede sin leder om en samtale. Og man vil få tilbuddet om en seniorsamtale fornyet ved MUS, når man er fyldt 60,” forklarer dekanen.

Seniorsamtaler afholdes af institutlederen. Seniorpolitikken er suppleret med forslag til konkrete spørgsmål om arbejdstid, arbejdsopgaver og seniorplan, som samtalen kan tage udgangspunkt i.

Individuel vurdering

På baggrund af en seniorsamtale har medarbejderen mulighed for at indgå en senioraftale. Senioraftalen er individuel og kan for eksempel omhandle deltid, nedgang i charge, seniordage eller fastholdelsesbonus.

De nævnte tiltag er muligheder, men ikke fastlagte rettigheder. Der skal altid laves en individuel vurdering og findes en løsning, som sikrer balance mellem organisationens og medarbejderens behov.

En senioraftale indgås mellem en medarbejdere og en institutleder eller funktionsleder - og underskrives af dekanen.