Professor Maxim Kontsevich

Prof. Maxim Kontsevich

Professor Maxim Kontsevich er en af verdens førende inden for geometriske aspekter af matematisk fysik og til daglig ansat ved IHÉS (Institut des Hautes Études Scientifiques, Paris) og desuden medlem af French Academy of Sciences and Academia Europaea.

Betydningen af matematik er særligt vigtig inden for den moderne, teoretiske fysik, idet omkostningerne ved eksperimenter eskalerer, og den matematiske kompleksitet af fysiske teorier øges. Det er netop i denne spændende kontaktflade, at Maxim Kontsevich leverer sit fundamentale bidrag til den moderne udvikling af naturvidenskab. Maxim Kontsevich anvender ideer og intuitive opfattelser fra fysik til at lave dristige forudsigelser inden for matematik. Han bruger og bygger avancerede matematiske redskaber til at etablere forudsigelser og generalisere og omformulere dem i et helt nyt lys og i en bredere kontekst, hvilket igen fører til en ny, dyb indsigt i fysikken.

Professoren har tætte relationer til forskere på Aarhus Universitet, særligt på Center for Kvantegeometri af Modulirum (QGM). Maxim Kontsevich spillede blandt andet en aktiv rolle i centrets opbygning og besøger det årligt, hvor han også har vedvarende samarbejde kørende med forskere derfra.

Den nuværende leder af Institute for Advanced Study ved Princeton, professor Robbert Dijkgraaf, blev for nylig i et interview bedt om at udpege den – efter hans mening – bedste nulevende matematiker. Han nævnte tre heriblandt Maxim Kontsevich med følgende begrundelse: ”Kontsevich synes at komme fra en anden planet. Samtaler med ham er som at tale med et orakel. Han er et stort sprudlende kar af ideer. Han er meget sjusket i sine diskussioner, det er aldrig helt klart, hvad han allerede har bevist, og hvad der stadig er en gisning. Men til sidst samles alt på skønneste vis. Han er også frygtløs. Spejlsymmetri eller strengteori er kendt blandt fysikere som noget af det mest komplicerede. Han går bare i gang med at regne uden skelen til eksisterende teorier. De fleste giver op efter at have arbejdet sig igennem tre eksempler, men han lader sig ikke skræmme af matematikken og beregner sig roligt gennem de første 20 beviser, hvorefter han ser strukturen og løser problemet.”

CURRICULUM VITAE
Professor, Institut des Hautes Études Scientifiques

UDDANNELSE OG UDNÆVNELSER:
2009 -            Foreign associate partner of Centre for Quantum Geometry of Moduli Spaces (QGM), at DNRF Centre of Excellence at Aarhus University
2008 -            Permanent AXA Chair of Mathematics, AXA Research Fund
2007 -            Distinguished Professor at University of Miami, USA
1997 - 2002   Distinguished Visiting Professor at Rutgers University, New Brunswick, USA
1995 -            Professor at I.H.É.S., Bures-sur-Yvette, France
1993 - 1996   Professor at the California University at Berkeley
1992              PhD, Bonn University
1985              MSc, Moscow State University, Dept. of Math.

UDVALGTE PRISER OG HÆDERSBEVISNINGER:
2014              The Breakthrough Prize in Mathematics
2012              The Fundamental Physics Prize
2012              The Shaw Prize in Mathematical Sciences
2008              The Crafoord Prize
2004              Chevalier de Legion d’Honneur
2002              Member of Academic des Sciences, France
2000              Member of Academia Europaea
1998              The Fields Medal, International Congress of Mathematicians, Berlin
1997              The Henri Poincaré Prize
1997              Prize of the International Congress of Mathematical Physics, Brisbane
1992              Prize of the Mayor of Paris (lst European Congress of Mathematicians)