Æresdoktor 2023: Professor Elena Conti (Faculty of Natural Sciences)

Visninger

Professor Elena Conti er direktør ved Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried i Tyskland, og skiller sig ud som en af ​​de bedste strukturbiologer i sin generation. Hun har således bl.a. bidraget med afgørende indsigter inden for forskning i omsætning af RNA – det kædeformede makromolekyle, som er en vigtig bestanddel i alle organismers celler.

Elena Conti har publiceret flere indflydelsesrige videnskabelige artikler, hvoraf mange er udgivet i Cell eller Nature, som er blandt de førende tidsskrifter inden for molekylærbiologien. Gennem sin karriere har hun modtaget adskillige priser, bl.a. Gottfried Wilhelm Leibniz-prisen i 2008, Hans Krebs-medaljen i 2011 og Gregori Aminoff-prisen i 2022.

Elena Conti har gennem årene haft et omfattende samarbejde med forskere og studerende på Aarhus Universitet. Hun har besøgt universitetet ved flere lejligheder og præsenteret sit arbejde, blandt andet som en del af det prestigefyldte Kjeldgaard Foredrag på Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Læs mere om Elena Conti på hendes hjemmeside