Æresdoktor 2021: Professor Katja Zeppenfeld (Faculty of Health)

Visninger

Katja Zeppenfeld (født 1966) er professor i kardiologi/elektrofysiologi ved Leiden University Medical Center, Holland. Hun er en af få kvindelige topforskere inden for kardiologien, og hun anses for at være i top 3 i verden inden for det elektrofysiologiske område. Hun publicerer i de førende kardiologiske tidsskrifter og er international opinionsdanner inden for kardiologien.

Katja Zeppenfeld har bidraget til udviklingen af nye metoder til ablationsbehandling af hjertearytmier (brænding af de celler i hjertet, der er ophav til rytmeforstyrrelser). Hun har udviklet nye metoder til at kombinere hjerte-magnetisk resonans med ablationsbehandling, som giver bedre behandlinger til patienter med hjertearytmier.

Katja Zeppenfeld er tilknyttet Afdeling for Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital som adjungeret professor og er en nøgleperson for afdelingen. Katja Zeppenfeld har stor ekspertise inden for ablationsbehandling af ventrikulær takykardi (livstruende hjerterytmeforstyrrelse udgående fra venstre hjertekammer). Dette er et felt, som afdelingen prioriterer højt, fordi antallet af patienter er stigende.

Se professor Katja Zeppenfelds hjemmeside